http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

torsdag 10 juli 2014

Foam Roller - "En personlig massör"

 
 

Tullinge är en plats belägen inte alls långt ifrån där jag bor. Det tar ca 10 minuter med bilen vilket leder till intresse när jag uppmärksammar allt inom radien kopplat till hälsa och fitness. En dag i förra veckan fick jag således ta del av information via Facebook gällande en 2 timmars workshop med fokus på Foam Roller. Infon kom från Tullinge Hälsokälla som jag aldrig besökt, men absolut hört mycket gott om. Denna workshop där enda kriteriet för deltagande, var att infinna sig. Med tanke på mina planer inför nästa år var detta något jag varken ville, fick eller kunde missa.


Vägledning

Vi var en ganska stor grupp som var på plats i Tullinge denna dag, och däribland Anna Ericsson och hennes engelsktalande kompanjon. Anna var den som till stor del både verbalt och som "coach" vägledde oss genom de två timmarna, där jag utan att överdriva menar att hon stod för ett otroligt pedagogiskt och inspirerande sätt att vägleda. Förmågan att leda i samspel med en stor social kompetens ser jag absolut avgörande när det kommer till att förmedla de kunskaper man besitter i. Följden av att ha förmågan att vägleda och framföra budskap och kunskap är att folk lyssnar och inspireras av ämnet i fokus.


Foam Roller

Annas kollega försökte ständigt påtala att, "You might hate me know, but you will thank me in about an hour". Många av de övningar som visades och som vi själva fick utföra blev nog för många av oss till en smärtsam erfarenhet. Muskulaturen är hos var och en unik, där jag menar på att "känsligheten" och behovet av behandling sitter på väldigt olika ställen hos oss alla. För min egen del var låren ett sådant område där smärtan var större än på något annat ställe på kroppen. Men precis som nämndes innan så var känslan en stund efter workshopen väldigt tillfredsställande.

Jag var medveten om att det är ett bra verktyg, som jag länge själv velat uppleva. En lämplig beskrivning av Foam Rollern kan vara att det är en "personlig massör". Dock finns det en begränsning som ligger i oss själva, där vi ofta gärna slutar eller blir försiktiga när något gör ont. Men med rätt information och rätt kunskap kring användandet av denna ser jag bara positiva följder. Jag menar, det finns en anledning varför denna används av atleter och idrottsmän på elitnivå såväl som för människor som bara är många om att ta hand om kroppen och dess muskulatur. 

Det finns mycket information kopplat till Foam Roller på nätet, där jag själv var tvungen att läsa lite. Jag hittade en sida, tekniktraning.se som jag upplever ger en bra informationsbild som jag gärna tipsar om. För läsning av artikeln som jag själv tog del av klickar ni bara här.


Tullinge Hälsokälla


Bor du i närheten av Tullinge ser jag stor vinst i att ta del av det Tullinge Hälsokälla har att erbjuda, framförallt efter min egen erfarenhet av platsen beskrivs erbjuda bl.a spa, fitnesscenter och sjukgymnastik. Det sker även Outdoor bootcamps, pilates, gravid pilates och en hel del inspiration som du lättast tar del av genom att gå in och gilla Tullinge Hälsokällas facebooksida.



/ "Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar