http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

måndag 18 augusti 2014

Mandelbollar - För att säkra kvällen




Hela dagen idag har jag gått med en "skakig" känsla i benen, något som jag väldigt mycket uppskattar då jag vet att det kommer från morgonens raka marklyft. I vanlig ordning sker morgonpassen på "tom" mage, även om det är de större muskelgrupperna jag har som avsikt att ge mig på. Det jag intar innan passet är aminosyror och kreatin för att sedan inta proteinpulver  efter passet följt av frukost efter ytterligare 45-60 minuter. Ofta består frukosten vid dessa tillfällen av en matlåda innehållandes kyckling och potatis tillsammans med grönsaker. Nu är det ju inte detta inlägget ska handla om... :)

Så, det jag kommer till nu är lite av ett säkert kort här hemma. Men jag skulle absolut inte kalla det ett tråkigt alternativ bara för att det råkar vara så pass enkelt som det faktiskt är. Tvärtom blir det på ett desto bättre sätt tycker jag, när det är så pass enkelt, går så pass fort och faktiskt är så pass gott! Det bästa är att min dotter Nova 6,5 år älskar dessa och skulle säkerligen sätta dessa före mycket av de sockerbomber som ofta erbjuds till t.ex lördagsgodis.

Jag rekommenderar att köra mandlar och dadlar för sig i mixern för att sedan blanda dessa i en bunke. Ha sedan i resterande ingredienser i bunken och använd antingen händerna eller möjligtvis en gaffel för att få fason på smeten så den blandas ordentligt. Detta blir 10-12 bollar om de rullas i relativt "normal" storlek. In i kylen och ta ut efter ca 45-60 min så är de redo att gottas på :)

Det jag faktiskt kan lägga till är att jag använde jordnötssmör och inte valnötssmör som bilden visar. Vid tillfället då jag skulle göra dessa insåg jag inte att jag hade jordnötssmör så det räckte, varpå det då blev Green Chioce Peanut Butter Creamy som jag ofta ser till att ha hemma. Men det går bra att även använda de andra alternativen.


Ingredienser är som följer:
100 g (2 dl) Mandlar
6-10 torkade dadlar (beroende på vilken sötma du vill ha, jag använder 7 st)
40 g (2 msk) Mandelsmör, valnötssmör eller jordnötssmör
1 tsk vaniljpulver (Obs. ej att missta med vaniljsocker)
2 msk mjölk
2 tsk kakao
 
Och som jag brukar uppmana er till, kom ihåg att du själv kan vara kreativ när du bakar. Det går utmärkt att modulera och testa utifrån eget val och egen smak. Jag ser det bara som positivt att vara kreativ i detta men att alltid ha grundtanken i att hitta hälsosammare alternativ till ingredienser. Dock så är näringsinnehållet baserat på ingredienserna ovan. Hoppas det kan vara ett alternativ till kvällssnacks eller rent av som mellanmål under dagen.
Uppskattat näringsinnehåll per boll är:
Kcal 65-75
Protein 3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 4 g
 
/"Dave"

onsdag 30 juli 2014

Hur hanterar du koffeinet?



Många av oss kaffeälskare, bland annat jag, försöker kanske tänka på hur mycket kaffe vi dricker om dagarna. Många som intar denna "försiktighetsåtgärd" vet ofta varför man gör så kopplat till de effekter som kan följa vid för stor konsumtion. Men för Er som kanske inte är bekanta med hur det kan påverka våra kroppar tänkte jag här lite snabbt ta upp detta ämne.


Risker och effekter

Många talar om koffein som en drog, med all rätt anser jag. Jag har själv varit en person som konsumerar kaffe och koffein mer än vad jag idag ser som lämpligt. Kaffedrickandet är ett beteende precis som allt annat vi gör i vardagen, där jag absolut kan koppla in beteenden som rökning och alkoholdrickande. För mycket av vad som helst leder till ohälsa...

Information går att hitta en hel del på nätet där jag i detta fall vänt mig till livsmedelsverkets hemsida. Likt all annan information på nätet gäller det att inta en kritisk inställning. Dels för att våra kroppar hanterar olika ämnen på ett unikt sätt (i detta fall koffein) men också för att det ofta även finns mörkertal och avvikelser både inom studier och forskning. Dock ser jag forskning och studier som bra riktlinjer att luta sig mot kopplat till alla möjliga områden.


Förgiftning, överdosering, rekommendationer...

Risken för förgiftning och överdosering genom olika livsmedel menar man på Livsmedelsverkets hemsida är mycket liten. Men återigen handlar det om varje enskild individs unika fysiska förutsättningar att hantera mängden intaget koffein. Rekommendationerna uppger man till maximalt 300 milligram koffein per dag. Om vi räknar detta i mängden kaffe så hamnar vi på omkring tre koppar, där en kopp motsvarar 1,5 dl. Jag tror att detta för många är en väldigt liten kopp, och samtidigt gör jag då kopplingen att många konsumerar bra mycket mer kaffe per dag än dessa totalt 4,5 dl. Men det är som sagt bara ett antagande från min sida, lite kopplat till mina egna erfarenheter, dels kring mitt eget tidigare drickande men också med hänsyn till hur min omgivning konsumerat kaffe. Jag tror att många känner igen sig.


Symptom

Det jag själv intresserar mig för är vilka effekter det har på mig, min träning. Men det finns självklart andra aspekter där vi talar om det allmänna välbefinnandet som faktiskt är grund till hur man kommer att ta sig an såväl träning som den dagliga tillvaron.

De symptom som kan visa sig i och med för stor konsumtion är bl.a magont, illamående, diarré. Ja, magbesvär överlag. Och eftersom koffein är något beroendeframkallande så är huvudvärk också något vanligt, framförallt när man inte får i sig den mängden koffein som kroppen vant sig vid. Ytterligare något om jag tror många känner till är hjärtklappning men också sömnbesvär som kan uppstå, framförallt när man tar den där koppen/kopparna kaffe något för sent på kvällen. Andra symptom som jag skulle mena på är något mer ovanliga är ångest, yrsel och oro.

Sedan kommer vi till något som gjort att jag tänkt till kring min egen konsumtion, och detta är utsöndring av ämnet kortisol. Koffein har liksom socker och tobak en tendens att trigga igång det sympatiska nervsystemet vilket i sin tur höjer nivåerna kortisol i kroppen. Kortisol har flera funktioner, där kortisolnivåer utöver det önskvärda under en lång tid (som ofta kommer i och med överkonsumtion av kaffe) kommer att påverka tillväxthormoner och andra hormoner som ansvarar för reparerande och uppbyggande processer i kroppen. Följden blir då som väntat att kroppen börjar brytas ner i takt med att immunförsvaret där även kronisk stress kan uppstå. Kronisk stress kommer att föra dig närmare sjukdomstillstånd och en mer begränsad tid på denna jord.

Tankar

Jag är medveten att det sistnämnda kan låta drastiskt och det är inte enbart koffeinet som tar oss dit. Men jag vill ändå ge en fingervisning på att det är en del av många faktorer som leder till ohälsa, där jag själv verkligen fått kämpa för att begränsa min egen konsumtion av kaffe. För mig blir det idag ca tre koppar kaffe, ibland någon kopp mer och ibland till och med någon kopp mindre. Det händer att jag dricker kalorifria drycker såsom Celsius och Nutraminos "Heat", men då tar jag inte den där koppen kaffe som jag annars hade tagit.

Jag försöker göra vad jag kan för att eliminera så många vägar som möjligt ledande mot ohälsa, där detta är en av många vägar. Kanske kan det få även dig att tänka lite kring hur du hanterar ditt koffein, men också även hur du handskas med socker och tobak som också är en faktor i det riskfyllda jag talar om ovan.

"Dave"

torsdag 17 juli 2014

Vistelse i Oskarhamn, träning på OKSK och snabbvisit till Kalmar för ett mycket inspirerande möte


Väl hemma i Stockholm ser jag tillbaka på en trevlig vistelse i Oskarshamn där huvudtanken med resan var att besöka min kära mor. Hon har tillsammans med sin man där en vad jag skulle vilja kalla, lite smått magisk strandtomt. Nu är jag ingen person som uppskattar att befinna mig varken i eller på vattnet, men får jag chans att sitta vid sidan av vattnet är det för mig en av de bästa platserna att finna lugnet och hämta energi. För att inte tala om min dotter Nova som älskar att vara på tomtens brygga och strand och med hjälp av håven fånga maneter och småfiskar som sedan får återvända till vattnet och sitt hem.



















Oskarshamns kraftsportklubb

OKSK, är det gym som jag tidigare kallat landets mest personliga gym. En av de personer, tillsammans med ett par andra så kallade eldsjälar, som driver detta gym är en Team Olimp kollega. Denna person Niclas Strömqvist som även agerar vice ordförande i SKKF, Svenska Kroppskulturförbundet. SKKF:s hemsida som förövrigt är informationsrik när det kommer till dig som tävlar, har tävlat eller ska tävla.

När jag ofta nämner detta gym som landets mest personliga gym, tänker jag främst på just Niclas, hans sätt att driva OKSK med en mer "Hardcore aktig" framtoning. Vikterna bär på ett antal års längre historia än många av de vikter vi ser på "flashiga" SATS gym runt om i landet. Men vikterna väger ju lika mycket för det, inte sant? Jag har inget emot SATS, men det finns en viss charm och det blir en välbehövlig kontrast när man besöker gym som OKSK när man annars ofta befinner sig på gym som riktar sig mot en mer "modern" miljö.




































 Ett stort tack till OKSK även denna gång för ett inspirerande och givande pass!

 
Dagsutflykt till Kalmar
 
Jag tror att många av er är bekanta med Fitnessmat på Facebook. Mannen bakom denna heter är Martin, en person som blivit till en god vän och inspiratör i allt han gör och visar genom hans framgångsrika sida. När Martin noterade att jag anlänt till Oskarshamn hintade han mig lite om att det bara är ca 45 min till Kalmar där han bor. Jag kunde inte låta bli att nappa på detta varpå det blev en tur för mig och Nova ut till Kattrumpans badplats för sol och bad för att sedan vandra vidare och avsluta med fika.
 
Jag och Martin har haft en hel del kontakt skriftligt, men i detta fall blev det till något annat personligt att mötas upp vid stranden och spendera dagen tillsammans. Jag och Nova med Martin och hans två grabbar. Och jag säger som Martin, och lite använder hans ord när det verkligen kändes som en vänskap som varat väldigt länge och kommer att vara länge till. Det ska bli intressant att följa hans fortsatta resa med Fitnessmat och allt annat han i framtiden tar sig an.
 
 
Hittade Fitness For Men i affären med Martins lyckade reportage riktat mycket till hans framgångar med Fitnessmat
Ett lyckat avslut på denna resa som jag känner inte kunde sluta på ett lämpligare sätt än att rent impulsivt åka iväg och träffa en av mina främsta förebilder och inspiratörer.

/"Dave"
 


torsdag 10 juli 2014

Foam Roller - "En personlig massör"

 
 

Tullinge är en plats belägen inte alls långt ifrån där jag bor. Det tar ca 10 minuter med bilen vilket leder till intresse när jag uppmärksammar allt inom radien kopplat till hälsa och fitness. En dag i förra veckan fick jag således ta del av information via Facebook gällande en 2 timmars workshop med fokus på Foam Roller. Infon kom från Tullinge Hälsokälla som jag aldrig besökt, men absolut hört mycket gott om. Denna workshop där enda kriteriet för deltagande, var att infinna sig. Med tanke på mina planer inför nästa år var detta något jag varken ville, fick eller kunde missa.


Vägledning

Vi var en ganska stor grupp som var på plats i Tullinge denna dag, och däribland Anna Ericsson och hennes engelsktalande kompanjon. Anna var den som till stor del både verbalt och som "coach" vägledde oss genom de två timmarna, där jag utan att överdriva menar att hon stod för ett otroligt pedagogiskt och inspirerande sätt att vägleda. Förmågan att leda i samspel med en stor social kompetens ser jag absolut avgörande när det kommer till att förmedla de kunskaper man besitter i. Följden av att ha förmågan att vägleda och framföra budskap och kunskap är att folk lyssnar och inspireras av ämnet i fokus.


Foam Roller

Annas kollega försökte ständigt påtala att, "You might hate me know, but you will thank me in about an hour". Många av de övningar som visades och som vi själva fick utföra blev nog för många av oss till en smärtsam erfarenhet. Muskulaturen är hos var och en unik, där jag menar på att "känsligheten" och behovet av behandling sitter på väldigt olika ställen hos oss alla. För min egen del var låren ett sådant område där smärtan var större än på något annat ställe på kroppen. Men precis som nämndes innan så var känslan en stund efter workshopen väldigt tillfredsställande.

Jag var medveten om att det är ett bra verktyg, som jag länge själv velat uppleva. En lämplig beskrivning av Foam Rollern kan vara att det är en "personlig massör". Dock finns det en begränsning som ligger i oss själva, där vi ofta gärna slutar eller blir försiktiga när något gör ont. Men med rätt information och rätt kunskap kring användandet av denna ser jag bara positiva följder. Jag menar, det finns en anledning varför denna används av atleter och idrottsmän på elitnivå såväl som för människor som bara är många om att ta hand om kroppen och dess muskulatur. 

Det finns mycket information kopplat till Foam Roller på nätet, där jag själv var tvungen att läsa lite. Jag hittade en sida, tekniktraning.se som jag upplever ger en bra informationsbild som jag gärna tipsar om. För läsning av artikeln som jag själv tog del av klickar ni bara här.


Tullinge Hälsokälla


Bor du i närheten av Tullinge ser jag stor vinst i att ta del av det Tullinge Hälsokälla har att erbjuda, framförallt efter min egen erfarenhet av platsen beskrivs erbjuda bl.a spa, fitnesscenter och sjukgymnastik. Det sker även Outdoor bootcamps, pilates, gravid pilates och en hel del inspiration som du lättast tar del av genom att gå in och gilla Tullinge Hälsokällas facebooksida.



/ "Dave"

måndag 23 juni 2014

Tankar kring bemötande av kommande semesterveckor...


Nu kanske du liksom jag sitter och ser fram emot ett par veckors semester, med allt vad det kan innebära. Jag tog upp begreppet "tid" som hastigast på min Facebook sida, där jag menar att detta är något som under semesterveckorna för oss vidare till ett annat begrepp, något som för mig betyder väldigt mycket och något som jag anser är viktigt att ta tillvara när det dyker upp. Jag tänker på begreppet tillika ordet möjligheter.

För min egen del är det idag min första semesterdag, där jag inledde med ett pass med start kl.06.30 imorse, för att göra ett återbesök för ytterligare ett pass vid kl.13.30. Detta var för mig bästa tänkbara starten på min semester sett ur ett träningsperspektiv.


Nu ser jag att möjligheter finns överallt runt omkring oss och att det även är något som båda finns och något som vi skapar. Jag har kämpat en hel del med en rad olika saker där min nyckel i detta är att vara så konsekvent som möjligt. När det gäller bilden ovan får den lite symbolisera  resultatet i mitt sätt att bemöta och hantera begreppet möjligheter, där jag idag har ett av världens största företag i ryggen som sponsor. Att ha en sponsor som Olimp Sport Nutrition innebär bl.a att jag vill att företaget ska synas, jag tror att jag här talar för de flesta sponsrade atleter och individer. Och nu talar jag utifrån mitt perspektiv, när jag säger att det för mig inte skulle vara hållbart att lyfta Olimp i olika sammanhäng om jag inte hade en genuint positiv känsla kopplat till personerna i företaget och produkterna de levererar.

Det jag lite vill säga är att detta är en möjlighet som jag dels har jobbat ihop till själv men även där det är individer visat uppskattning i det jag gör och på så vis hjälpt mig på vägen. Det går inte att peka ut en enskild individ utan det är ett antal personer som är del i de möjligheter som visat sig på min väg vilket jag är mycket tacksam för. Men... Det hela återgår till mig själv där jag från början tog steget i den riktning jag ville, och på samma sätt gäller detta även Dig som individ.


Det första steget och att "välja" inställning...

...är alltid det svåraste sägs det. Detta tror jag många personer känner till, framförallt de som känner att de behöver rikta in sig på en mer hälsosammare väg i livet. Många kliver nu, eller inom kort, in i semesterveckornas "bubbla". Här kommer vi att få handskas med tid som behöver prioriteras där jag ser att det finns olika val kring hur vi tar oss an detta. Personligen väljer jag, och vill även råda er, att se de möjligheter som kommer i och med den utökade tiden. En förmåga att inta detta tänk, dvs att se möjligheterna i tillvaron, kommer att vara en fin stöttepelare i allt du tar dig an i framtiden.

Jag har hjälpt och stöttat ett antal individer som jag skulle säga varit i fysisk obalans. När dessa personer genom rörelse och träning börjat hitta den fysiska balansen har den psykiska och mentala balansen funnit sin plats varpå ett ökat välbefinnande har tilltagit. Det har uttryckts att man känt progression inom flera områden där ett av dessa kopplas till yrkeslivet. Jag har vid ett flertal tillfällen fött höra hur man upplever mer kvalitet i det arbete man utför vilket även blir till något tidsbesparande.

Den mentala biten och välbefinnandet i det jag pratar om är något som måste upplevas för att förstås. Många har redan upplevt känslan av när kroppen mår bra vilket i sin tur leder till en ökad mental styrka och tillfredsställelse. Dock så vill jag påstå att det är minst lika många som tyvärr inte fått uppleva detta. Så utifrån detta är mina tre främsta tips som följer:

  • Kartlägg veckans dagar och se var du bäst kan lägga din träning. Har du en partner så är det klokt att göra det i samråd med honom/henne.
  • Ta hjälp av en personlig tränare som kan planera och lägga upp din träning utifrån det du kommit fram till genom din kartläggning. 
  • Anlita gärna en personlig tränare som också kan bidra med ett kostschema för att vägleda dig även i detta kritiska område.
  • Känner du att du att du inte har råd med personlig träning, ta då hjälp av någon certifierad kostrådgivare att upprätta ett kostschema och lägg fokus på att hela tiden försöka öka/utveckla din rörelse/träning i vardagen.
  • Våga komma igång! Allt för ofta ser jag personer som vill komma igång, men räds miljön i gymmet eller det första steget som jag nämner ovan. Hur det än är så är det bara Du som kan ta detta första steg. Vill du något väldigt mycket så behöver du agera därefter för att komma närmare ditt mål. Valet ligger i slutänden helt och hållet hos Dig.
 
/"Dave"