http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 28 september 2014

Tryggare kan ingen vara...


Jag har en känsla av att det framöver kommer bli tätare rapporteringar och uppdateringar kring min satsning mot Men´s Physique nästa år, vilket är kul. Det har blivit ett par nivåer seriösare där saker gott enligt plan och att jag nu får mycket bättre förutsättningar för att nå största möjliga framgång. Jag känner att jag behöver dessa förutsättningar då jag kan vara väldigt självkritisk till min egen fysik, eller vi kan kalla det en medvetenhet om att jag har oerhört långt kvar. Långt kvar tills det att jag kommer till den "plats", där jag känner att jag är i så pass god form att jag kan kliva upp på scenen. Hur jag är rent fysiskt är "redo" eller ej är visserligen något som kommer att ske i dialog med min coach Law Shala.


THK - Tullinge Hälsokälla

Tryggheten jag känner kommer från många håll. Law Shala är en av dessa, men hur mycket än Law talar om för mig hur jag ska träna är den enskilt största avgörande faktorn en hel och kropp. Hel så till vida att den ska vara ett verktyg som tar mig till mitt mål. Därför vill jag här tala om att jag har inlett ett samarbete med Tullinge Hälsokälla där jag haft kontakt med en fantastisk person vid namn Anna Ericsson.

Anna driver THK sedan 2010 och är en entreprenör med förmåga att förmedla den kunskap hon besitter. Jag fick själv ta del av denna förmåga under en workshop som Anna höll tillsammans med Anthony "The Englishman", som också är del i verksamheten på THK. Så, varför jag kommit till denna punkt att kontakta THK för ett samarbete är dels för målet med min resa, men jag vill också lyfta verksamheten som bidrar med ett brett utbud kring hälsa vilket intresserar mig väldigt mycket.




"Mindset" för framgång

Jag är en individ som vill fokusera på det möjliga. Jag vill försöka sträva mot en konstruktiv tillvaro där energin läggs på hur jag ska ta mig till mitt mål snarare än det jag ska undvika. Så när det kommer till brister hos mig själv såväl som hos andra väljer jag att omformulera begreppet "brister" till "områden för utveckling". Jag tror väldigt mycket på detta mindset!

Tullinge Hälsokälla genomförde jag ett par tester där Anna fick kartlägga mitt rörelsemönster, där det både för henne och för mig blev väldigt tydligt att jag har många områden för utveckling. Då Anna är naprapat i grunden med fördjupning i idrottsmedicin och funktionell träning har jag stort förtroende för det hon gör. Men framförallt är det hennes intresse och pedagogiska approach som lyser igenom, vilket för mig är helt avgörande i mitt steg att ta kontakt med THK. Något annat mycket positivt är att vi delar tankar kring den mentala aspekten som vi båda finner stort intresse i. Åsikten vi delar är hur avgörande kopplingen mellan det psykiska och fysiska är, där en hälsosam fysisk kropp skapar förutsättningar till ett hälsosamt psykiskt och mentalt tillstånd. Nu säger jag att detta är våra "åsikter", trots att det finns en hel del forskning som backar upp dessa åsikter.


Nästa steg

Nästa steg är att vi helt enkelt har bokat upp en tid för uppföljning. Ni kommer få följa min resa tillsammans med THK och ta del av den utvekling som sker, ta del av alla områden för utveckling som jag har ;) Detta känns som en väldigt viktig del i det jag gör med THK, varpå ni även kommer att kunna följa min utveckling på deras hemsida www.tullingehalsokalla.se.

Jag hoppas allt fler kan få upp ögonen för det som sker på THK där jag tror väldigt mycket på att det finns något att hämta, oavsett vem du är. Med ett öppet sinne anser jag att man mottaglig för andras syn att jobba med kroppen. Man kan tillåta sig att påverkas allt mer när man ser de positiva effekter som visar sig med tiden. Och som vanligt, talar jag om att en av de viktigaste ingredienserna i det vi göra kopplat till träning och hälsa, är tålamod!

/"Dave"

lördag 20 september 2014

Obey...the Law!



Jag har nu ett par gånger besökt SATS Odenplan av en speciell andledning som jag tänkte förklara lite närmare i detta inlägg. Mitt mål är att prestera så bra som möjligt när det är dags att nästa år inta scenen i Men´s Physique, och vad är då inte bättre än att ta hjälp av den bästa.



Law Shala är för mig en förebild i det han gör. Dels på grund av den fysik han visar upp men också för det sätt han intar scenen när det är dags för tävling. Till en början kändes det som ett stort misstag att ta av mig i bar överkropp jämte honom, men lika snabbt som den känslan infann sig försvann den och blev till inspiration istället.

Jag och Law kommer nu på obestämd tid arbeta tillsammans vilket känns väldigt tryggt, och som jag skriver ovan är det framförallt väldigt inspirerande att få möjlighet att bli coachad av en förebild och atlet av högsta klass. Law´s närmaste mål är SM som äger rum 4-5 oktober i Västerås, absolut något jag kommer försöka se till att åka med på och stötta Law i hans mål precis som han stöttar mig i de mål vi satt upp för mig. Tanken för mig som vi satt upp är Alströmertrofén äger rum i juni månad, detta är för mig alltså juni 2015.

För att bjuda lite på vilka meriter denna kille har fokuserat på Men´s Physique är det följande:

  • Battle Of Scandianavian Men's Physique -178 Overall Champion 2014
  • Oslo Grand Prix Men's Physique -178 2nd Place 2014
  • Sweden Grand Prix Men's Physique -178 2nd Place 2014
  • Body Classic Men's Physique -178 2nd Place 2014


Ytterligare meriter utanför Men´s Physique är otroligt imponerande och absolut någon som bör nämnas här:

  • Bänkpress SM 2009(Junior) - 2:a Silver - 130kg Klass 67.5kg
  • Styrkelyft SL SM 2009(Junior) - 3:e Brons - 465kg Klass 67.5kg
  • Bänkpress SM 2010(Junior) - 3:e Brons - 135kg Klass 67.5kg
  • FitnessFive 2009 Final (9:e) - 94 reps
  • FitnessFive 2012 Final (14:e) -140 reps
  • Bodypress SM 2011 2:a Silver - 25 reps of 100% BW
  • BicepsBattle SM 2011 1:a Guld - 26 reps of 50% BW
  • Bicepsbattle SM 2012 1:a Guld - 34 reps of 50% BW
  • Chins SM 2012 1:a Guld - 34 reps
  • Mr.Universe Mens Fitness 2013 (6th) place.
  • FitnessFive Kval Varberg 2013 (1:a) - 138 reps
  • FitnessFive Final Malmö 2013 (7th) - 153 reps
  • Bicepsbattle SM 2013 1:a Guld - 38 reps of 50% BW
  • Chins SM 2013 2:a Silver - 37 reps
  • Bar Dips SM 2013 2:a Silver - 47 reps
  • FitnessFive Final Göteborg 3rd Place 2014

Med denna information avslutar jag detta inlägg varpå ni säkerligen kan förstå min känsla när jag säger att det känns väldigt tryggt att inleda denna resa med denna atlet!
 
/"Dave"

söndag 7 september 2014

"The warriors of DS Trademark" - Helgens filminspelning

En något annorlunda helg denna helg. Med en övergående sjukdomskänsla i kroppen begav jag/vi oss till Halmstad mot något som vi inte riktigt visste vad vi hade att vänta. Vi anlände på fredag kväll, jag Tommie och Anter och något senare anslöt även Niklas. Den sistnämnda agerar lärare inom DS med mycket fina vitsord och betyg från diverse utbildningar.
 

Från vänster: Jamilo, Alexander och Isak med fokus på att agera. Eller ja, Isak var som han var, allmänt glad :)


Mycket vänta var det under inspelningen där en del av denna väntan tillbringades i MECS egna biograf.

Vi hade ett gym bokat precis intill MECS web & reklambyrå som var platsen för inspelning. Förövrigt mycket fina lokaler och ett väldigt proffsigt och dedikerat team som tog hand om oss under inspelningsmomenten. Efter genomfört gympass med syfte att få till en något bättre blodgenomströmning i muskulaturen var det dags för inspelning. "Manus" för agerande var väldigt blandat, där vi alla genomförde både liknande moment medan andra scener kunde utspela sig på olika sätt. Jag vill passa på att lägga ut en bild på Jamilo som imponerade med en otrolig fysik med en ålder på +40 år.


Till vänster är Dzemo, inlflugen från Bosnien och till höger Jamilo, 42 år! Svårt att tro va?!


Ett känsla hos Isak som var ständigt närvarande var känslan av glädje.


Jag har sagt det förut och jag säger det igen... Att vara omgiven av människor som brinner för samma sak, har samma intresse är sannerligen inspirerande. Och i möten med en person, David Samuyiwa, som jag ser som både en vän och ledare är dessa möten som jag alltid försöker se till att ta tillvara på bästa sätt. Samtliga på plats vill jag säga hade en viktig roll i sitt sätt att bidra med inspiration och motivation. En fantastisk dag helt enkelt med en fantastisk grupp människor!


Framgångsrika samarbeten

DS Trademark har sedan en tid tillbaka mycket gynnsamma sammarbetspartners i bl.a Vivobarefoot och SKINS. Vivobarefoot med skor som är noga genomtänkt utformade där filosofin kopplas till en barfota teknologi. Kroppen har alla instrument du behöver där muskler och senor naturligt absorberar fotisättning och "stötar". Skelettet står den naturliga rörelsen och nervsystemet är det som skickar feedback kring utförandet. Vivobarefoot har ett utbud som även riktar sig till vardagsskor och barnskor.




Vidare har vi SKINS som står för kompressionskläder av riktigt hög kvalitet. Dessa har många funktioner där man genom forskning har upptäckt följande:

  • Ökar venöst återflöde
  • Minskar träningsvärk (fördröjd muskelvärk/DOMS)
  • Snabbar på återhämtningsprocesserna
  • Snabbar på bortforsling av mjölksyra
  • Ökar styrka och kraft
  • Ökar uthålligheten
  • Ökar musklernas syresättning
  • Förbättrar kroppens temperaturkontroll
  • Minskar ankelödem vid flygresor


Slutligen också ett stort tack till MECS web och reklambyrå som gjorde ett mycket proffsigt och seriöst intryck. Summan av denna filmning är en reklamfilm och som kommer att visas på rikstäckande TV, så håll utkik efter en grupp tappra krigare från DS Trademark om ett par månader! ;)

måndag 18 augusti 2014

Mandelbollar - För att säkra kvällen




Hela dagen idag har jag gått med en "skakig" känsla i benen, något som jag väldigt mycket uppskattar då jag vet att det kommer från morgonens raka marklyft. I vanlig ordning sker morgonpassen på "tom" mage, även om det är de större muskelgrupperna jag har som avsikt att ge mig på. Det jag intar innan passet är aminosyror och kreatin för att sedan inta proteinpulver  efter passet följt av frukost efter ytterligare 45-60 minuter. Ofta består frukosten vid dessa tillfällen av en matlåda innehållandes kyckling och potatis tillsammans med grönsaker. Nu är det ju inte detta inlägget ska handla om... :)

Så, det jag kommer till nu är lite av ett säkert kort här hemma. Men jag skulle absolut inte kalla det ett tråkigt alternativ bara för att det råkar vara så pass enkelt som det faktiskt är. Tvärtom blir det på ett desto bättre sätt tycker jag, när det är så pass enkelt, går så pass fort och faktiskt är så pass gott! Det bästa är att min dotter Nova 6,5 år älskar dessa och skulle säkerligen sätta dessa före mycket av de sockerbomber som ofta erbjuds till t.ex lördagsgodis.

Jag rekommenderar att köra mandlar och dadlar för sig i mixern för att sedan blanda dessa i en bunke. Ha sedan i resterande ingredienser i bunken och använd antingen händerna eller möjligtvis en gaffel för att få fason på smeten så den blandas ordentligt. Detta blir 10-12 bollar om de rullas i relativt "normal" storlek. In i kylen och ta ut efter ca 45-60 min så är de redo att gottas på :)

Det jag faktiskt kan lägga till är att jag använde jordnötssmör och inte valnötssmör som bilden visar. Vid tillfället då jag skulle göra dessa insåg jag inte att jag hade jordnötssmör så det räckte, varpå det då blev Green Chioce Peanut Butter Creamy som jag ofta ser till att ha hemma. Men det går bra att även använda de andra alternativen.


Ingredienser är som följer:
100 g (2 dl) Mandlar
6-10 torkade dadlar (beroende på vilken sötma du vill ha, jag använder 7 st)
40 g (2 msk) Mandelsmör, valnötssmör eller jordnötssmör
1 tsk vaniljpulver (Obs. ej att missta med vaniljsocker)
2 msk mjölk
2 tsk kakao
 
Och som jag brukar uppmana er till, kom ihåg att du själv kan vara kreativ när du bakar. Det går utmärkt att modulera och testa utifrån eget val och egen smak. Jag ser det bara som positivt att vara kreativ i detta men att alltid ha grundtanken i att hitta hälsosammare alternativ till ingredienser. Dock så är näringsinnehållet baserat på ingredienserna ovan. Hoppas det kan vara ett alternativ till kvällssnacks eller rent av som mellanmål under dagen.
Uppskattat näringsinnehåll per boll är:
Kcal 65-75
Protein 3 g
Kolhydrat 5 g
Fett 4 g
 
/"Dave"

onsdag 30 juli 2014

Hur hanterar du koffeinet?



Många av oss kaffeälskare, bland annat jag, försöker kanske tänka på hur mycket kaffe vi dricker om dagarna. Många som intar denna "försiktighetsåtgärd" vet ofta varför man gör så kopplat till de effekter som kan följa vid för stor konsumtion. Men för Er som kanske inte är bekanta med hur det kan påverka våra kroppar tänkte jag här lite snabbt ta upp detta ämne.


Risker och effekter

Många talar om koffein som en drog, med all rätt anser jag. Jag har själv varit en person som konsumerar kaffe och koffein mer än vad jag idag ser som lämpligt. Kaffedrickandet är ett beteende precis som allt annat vi gör i vardagen, där jag absolut kan koppla in beteenden som rökning och alkoholdrickande. För mycket av vad som helst leder till ohälsa...

Information går att hitta en hel del på nätet där jag i detta fall vänt mig till livsmedelsverkets hemsida. Likt all annan information på nätet gäller det att inta en kritisk inställning. Dels för att våra kroppar hanterar olika ämnen på ett unikt sätt (i detta fall koffein) men också för att det ofta även finns mörkertal och avvikelser både inom studier och forskning. Dock ser jag forskning och studier som bra riktlinjer att luta sig mot kopplat till alla möjliga områden.


Förgiftning, överdosering, rekommendationer...

Risken för förgiftning och överdosering genom olika livsmedel menar man på Livsmedelsverkets hemsida är mycket liten. Men återigen handlar det om varje enskild individs unika fysiska förutsättningar att hantera mängden intaget koffein. Rekommendationerna uppger man till maximalt 300 milligram koffein per dag. Om vi räknar detta i mängden kaffe så hamnar vi på omkring tre koppar, där en kopp motsvarar 1,5 dl. Jag tror att detta för många är en väldigt liten kopp, och samtidigt gör jag då kopplingen att många konsumerar bra mycket mer kaffe per dag än dessa totalt 4,5 dl. Men det är som sagt bara ett antagande från min sida, lite kopplat till mina egna erfarenheter, dels kring mitt eget tidigare drickande men också med hänsyn till hur min omgivning konsumerat kaffe. Jag tror att många känner igen sig.


Symptom

Det jag själv intresserar mig för är vilka effekter det har på mig, min träning. Men det finns självklart andra aspekter där vi talar om det allmänna välbefinnandet som faktiskt är grund till hur man kommer att ta sig an såväl träning som den dagliga tillvaron.

De symptom som kan visa sig i och med för stor konsumtion är bl.a magont, illamående, diarré. Ja, magbesvär överlag. Och eftersom koffein är något beroendeframkallande så är huvudvärk också något vanligt, framförallt när man inte får i sig den mängden koffein som kroppen vant sig vid. Ytterligare något om jag tror många känner till är hjärtklappning men också sömnbesvär som kan uppstå, framförallt när man tar den där koppen/kopparna kaffe något för sent på kvällen. Andra symptom som jag skulle mena på är något mer ovanliga är ångest, yrsel och oro.

Sedan kommer vi till något som gjort att jag tänkt till kring min egen konsumtion, och detta är utsöndring av ämnet kortisol. Koffein har liksom socker och tobak en tendens att trigga igång det sympatiska nervsystemet vilket i sin tur höjer nivåerna kortisol i kroppen. Kortisol har flera funktioner, där kortisolnivåer utöver det önskvärda under en lång tid (som ofta kommer i och med överkonsumtion av kaffe) kommer att påverka tillväxthormoner och andra hormoner som ansvarar för reparerande och uppbyggande processer i kroppen. Följden blir då som väntat att kroppen börjar brytas ner i takt med att immunförsvaret där även kronisk stress kan uppstå. Kronisk stress kommer att föra dig närmare sjukdomstillstånd och en mer begränsad tid på denna jord.

Tankar

Jag är medveten att det sistnämnda kan låta drastiskt och det är inte enbart koffeinet som tar oss dit. Men jag vill ändå ge en fingervisning på att det är en del av många faktorer som leder till ohälsa, där jag själv verkligen fått kämpa för att begränsa min egen konsumtion av kaffe. För mig blir det idag ca tre koppar kaffe, ibland någon kopp mer och ibland till och med någon kopp mindre. Det händer att jag dricker kalorifria drycker såsom Celsius och Nutraminos "Heat", men då tar jag inte den där koppen kaffe som jag annars hade tagit.

Jag försöker göra vad jag kan för att eliminera så många vägar som möjligt ledande mot ohälsa, där detta är en av många vägar. Kanske kan det få även dig att tänka lite kring hur du hanterar ditt koffein, men också även hur du handskas med socker och tobak som också är en faktor i det riskfyllda jag talar om ovan.

"Dave"