http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

måndag 23 juni 2014

Tankar kring bemötande av kommande semesterveckor...


Nu kanske du liksom jag sitter och ser fram emot ett par veckors semester, med allt vad det kan innebära. Jag tog upp begreppet "tid" som hastigast på min Facebook sida, där jag menar att detta är något som under semesterveckorna för oss vidare till ett annat begrepp, något som för mig betyder väldigt mycket och något som jag anser är viktigt att ta tillvara när det dyker upp. Jag tänker på begreppet tillika ordet möjligheter.

För min egen del är det idag min första semesterdag, där jag inledde med ett pass med start kl.06.30 imorse, för att göra ett återbesök för ytterligare ett pass vid kl.13.30. Detta var för mig bästa tänkbara starten på min semester sett ur ett träningsperspektiv.


Nu ser jag att möjligheter finns överallt runt omkring oss och att det även är något som båda finns och något som vi skapar. Jag har kämpat en hel del med en rad olika saker där min nyckel i detta är att vara så konsekvent som möjligt. När det gäller bilden ovan får den lite symbolisera  resultatet i mitt sätt att bemöta och hantera begreppet möjligheter, där jag idag har ett av världens största företag i ryggen som sponsor. Att ha en sponsor som Olimp Sport Nutrition innebär bl.a att jag vill att företaget ska synas, jag tror att jag här talar för de flesta sponsrade atleter och individer. Och nu talar jag utifrån mitt perspektiv, när jag säger att det för mig inte skulle vara hållbart att lyfta Olimp i olika sammanhäng om jag inte hade en genuint positiv känsla kopplat till personerna i företaget och produkterna de levererar.

Det jag lite vill säga är att detta är en möjlighet som jag dels har jobbat ihop till själv men även där det är individer visat uppskattning i det jag gör och på så vis hjälpt mig på vägen. Det går inte att peka ut en enskild individ utan det är ett antal personer som är del i de möjligheter som visat sig på min väg vilket jag är mycket tacksam för. Men... Det hela återgår till mig själv där jag från början tog steget i den riktning jag ville, och på samma sätt gäller detta även Dig som individ.


Det första steget och att "välja" inställning...

...är alltid det svåraste sägs det. Detta tror jag många personer känner till, framförallt de som känner att de behöver rikta in sig på en mer hälsosammare väg i livet. Många kliver nu, eller inom kort, in i semesterveckornas "bubbla". Här kommer vi att få handskas med tid som behöver prioriteras där jag ser att det finns olika val kring hur vi tar oss an detta. Personligen väljer jag, och vill även råda er, att se de möjligheter som kommer i och med den utökade tiden. En förmåga att inta detta tänk, dvs att se möjligheterna i tillvaron, kommer att vara en fin stöttepelare i allt du tar dig an i framtiden.

Jag har hjälpt och stöttat ett antal individer som jag skulle säga varit i fysisk obalans. När dessa personer genom rörelse och träning börjat hitta den fysiska balansen har den psykiska och mentala balansen funnit sin plats varpå ett ökat välbefinnande har tilltagit. Det har uttryckts att man känt progression inom flera områden där ett av dessa kopplas till yrkeslivet. Jag har vid ett flertal tillfällen fött höra hur man upplever mer kvalitet i det arbete man utför vilket även blir till något tidsbesparande.

Den mentala biten och välbefinnandet i det jag pratar om är något som måste upplevas för att förstås. Många har redan upplevt känslan av när kroppen mår bra vilket i sin tur leder till en ökad mental styrka och tillfredsställelse. Dock så vill jag påstå att det är minst lika många som tyvärr inte fått uppleva detta. Så utifrån detta är mina tre främsta tips som följer:

  • Kartlägg veckans dagar och se var du bäst kan lägga din träning. Har du en partner så är det klokt att göra det i samråd med honom/henne.
  • Ta hjälp av en personlig tränare som kan planera och lägga upp din träning utifrån det du kommit fram till genom din kartläggning. 
  • Anlita gärna en personlig tränare som också kan bidra med ett kostschema för att vägleda dig även i detta kritiska område.
  • Känner du att du att du inte har råd med personlig träning, ta då hjälp av någon certifierad kostrådgivare att upprätta ett kostschema och lägg fokus på att hela tiden försöka öka/utveckla din rörelse/träning i vardagen.
  • Våga komma igång! Allt för ofta ser jag personer som vill komma igång, men räds miljön i gymmet eller det första steget som jag nämner ovan. Hur det än är så är det bara Du som kan ta detta första steg. Vill du något väldigt mycket så behöver du agera därefter för att komma närmare ditt mål. Valet ligger i slutänden helt och hållet hos Dig.
 
/"Dave"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar