http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

onsdag 28 maj 2014

20 kg tyngre...

Bilder tagna i juli månad 2013


Lördagen den 20:e juli 2013 ser jag i kalendern en vikt som skapar lite känslor av tillfredsställelse kopplat till ordet definition. 73,5 kg var siffran som står för den lägsta vikten på mycket mycket länge. Ni som följt mig vet att det är först på senare år som jag gått över till ett väldigt strikt förhållningssätt när det kommer till min träning och kosthållning. Målet med detta är att kliva upp på scenen och tävla i Men´s Physique 2015. När under 2015 har jag ännu inte bestämt, men mitt självkritiska jag säger att det blir sent på året (Decembercupen och- eller Luciapokalen) för att jag på bästa sätt ska hinna nå bästa möjliga resultat i formandet av kroppen.


Nuläget

I lördags morse ställde jag mig på vågen, där denna visade på 92,2 kg. Detta är den högsta siffran som någonsin visat sig där under mina fötter. Jag är något stolt över att jag genom hård träning och bra kosthållning lyckats ta mig dit jag är idag. Jag hade gärna fortsatt, men olika faktorer är del i valet att vända om och börja skala av. Att bygga muskelmassa är en väldigt lång process där jag menar på att jag är väldigt sent ute med mina 33 år. Men jag jobbar utifrån min situation där jag ser fram emot att göra så mycket jag bara kan tills det är dags att hoppa upp på scenen.

Bilder tagna i maj månad 2014


Ja, det har absolut varit en ansträngande process under denna period av överskott och jag kan uppriktigt säga att det somliga dagar varit så pass att jag inte lyckats hålla mig enligt planen vad gäller antalet kalorier. Men en räddning och hjälp har ibland varit jordnötssmör som är energirikt och fruktansvärt gott.


Att "känna kroppen"

Det är en lärorik process att lära känna kroppen och absolut något som kommer vara ett område där samtliga av oss ständigt kan utvecklas. Jag till exempel sitter i en helt ny sits med vikten jag nu bär på, men också med en ökad styrka och volym som överskottet har genererat i.

Träningen har varit lite varierande med specifika dagar för specifika muskelgrupper, samtidigt som jag lyssnat på kroppen och ibland tränat det som känts bäst för dagen och även det jag kanske behöver jobba mer på. Dock vill jag alltid bibehålla balansen i träningen där jag aldrig utesluter en muskelgrupp under t.ex en vecka. Om jag känner att kroppen har behövt vila för återhämtning, så har jag gett den det som krävs. Men alltid med fokus att skapa progression och komma tillbaka ännu starkare! :)

Tänk gärna på att uppmärksamma hur just Din kropp svarar vid olika förhållningssätt kopplat till träning och kost. Detta ser jag som en väldigt fascinerande process där metabolism är något unikt hos oss alla. Men ta gärna del av vad studier och forskning säger, för att komplettera detta med hur Du bemöter Din träning, kost och strävan mot en hälsosammare livsstil.

En av de största faktorerna till att jag kan bibehålla motivation och inspiration och fortsätta med det jag gör är min sponsor Olimp. Jag vill således rikta ett stort tack till samtliga i Team Olimp och alla andra inom företaget som ständigt utvecklar produkter som redan är i toppen i sin genre. Kvalitet rakt igenom helt enkelt!



/"Dave"

2 kommentarer:

  1. Men så illa ser det ju ändå inte ut, jag har kört 2 veckor nu på bulk och typ förlorat all definition och gått upp alldeles för snabbt, har varit slö med att hålla koll på mina macros - första veckan var en mer eller mindre medveten diet break andra veckan har bara varit slöhet måste jag erkänna. Som f.d. tjockis har jag inga problem med att gama i mig mat eller lägga på mig för den delen. På 2 veckor har jag gått från 82 till 89, visst det mesta e väl kanske vatten men ändå lite nojjig känner jag mig, vill inte dirty/full retard bulka och bli fet, har spenderat för många år av mitt liv som fetto och det e fan inte kul haha.

    Men även om jag förlorat en hel del definition har jag i huvudsak lagt på mig där jag vill lägga på mig, på biceps utan att fått en extra haka på köpet och ökat i lyften så det e kul. Det som e trist med deff e ju att man ligger kvar på ungefär samma vikt på stången om man har tur kanske med mini ökningar, värsta fall blir man svagare. Men så ere med cyklarna de har sina för och nackdelar, funderar dock på att köra 10 veckors bulk istället för 12 då jag har så vansinnigt lätt för att lägga på mig men desto svårare att gå av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, David. 7 kg på två veckor skulle jag säga är väldigt mycket. Jag skulle rekommendera dig att sikta på 0,5 eller max 1 kg/vecka för att behålla kvalitet i viktuppgången samt skapa bättre förutsättningar för dig själv när det är dags att vandra tillbaka och hitta definitionen igen.

      Jag ser de olika perioderna för vad det verkligen är, och låter det vara min morot i träningen. Under perioden av överskott låter jag mig själv fokusera på just volymen och den ökade styrkan som tillkommer. Jag "vågar" oftast belasta mer under denna period då jag känner mig både starkare och att jag har mer självförtroende för detta. När det sedan är dags för perioden av underskott, ja då är det just definitionen som är i fokus. Samma väg tillbaka vilket betyder 0,5 till 1 kg/vecka. Första 1-2 veckorna kan det gå något snabbare då det är mycket vätska som försvinner. Men jag försöker ändå hålla mig till max 1 viktnedgång/vecka. Det gäller att lära känna kroppen, vilket jag gjort nu under ett par år, men där jag menar på att jag har så mycket mer att lära från mig själv, hur min kropp hanterar olika sätt att möta träningen och kosten. Jag struntar i att jag inte ökar belastningen, och som du säger, det händer till och med att jag blir svagare under denna period. Fokus här är som sagt att få fram muskeldefinitionen.

      Att hålla koll på dina macros är absolut avgörande för hur du kommer kunna forma kroppen och jag ser att det är väldigt viktigt att tänka långsiktigt i denna process. Upplever du att du går upp för snabbt, minska då intaget och hitta något som genererar i max 1 kg viktuppgång/vecka. Det är mitt tips! :) Lycka till! :)

      Radera