http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

fredag 9 maj 2014

Fitnessgalan


Nu är det ännu ett event som för mig innefattar att vara bland ett stort antal människor som liksom mig brinner för ämnet fitness. Begreppet fitness läser jag härstammar från engelskans fitness och ska betyda lämplighet/duglighet. Fitness handlar utifrån detta om människans förmåga att anpassa sig till tillvaron för större chans till överlevnad och fortplantningsförmåga, men också andra saker kopplat till det intressanta ämnet biologi.

Jag kan tycka att det är intressant hur vi gör tolkningar på begrepp som med tiden faktiskt kan leda till att innebörden blir till något helt annat för "gemene man". Fitness handlar således inte bara om träning 5-6 dagar i veckan med målet att stå på scenen med en kropp så nära perfektion det bara går. Värt och mycket viktigt att tillägga tycker jag då att ställa frågan, vad är perfektion och är ordet nödvändigt i sammanhanget...? Detta är en balansgång och en fråga som du själv får avgöra att ha med i din målbild eller ej.

Det jag däremot gärna vill framföra och få dig att tänka är, att om vi återgår till begreppet fitness och dess innebörd (överlevnad, lämplighet/duglighet) är Fitnessgalan en av många platser som kan vara en början på större chans till just överlevnad. För det är ju det jag anser att vi långsiktigt strävar efter när vi upptar eller upprätthåller en hälsosammare livsstil. Eller har jag fel?

Öppna gärna upp sinnet och var inte främmande för ämnet och ordet fitness, som kan innebära en mängd olika tillvägagångssätt att möta och skapa framsteg i hälsan. Själv kommer jag i vanlig ordning att befinna mig i DS Personal Trainings monter där ni mer än gärna får titta förbi och byta ett par ord med :-)

/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar