http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 27 april 2014

Tränar du morgon, på dagen eller på kvällstid?


Vi har alla olika sätt att förhålla oss till träningen och kosten där kunskap och erfarenhet ofta utgör orsaker till detta. Jag har "dilemmat" att jag är kvällsmänniska, dvs att jag gärna är uppe något senare på kvällarna samtidigt som jag uppskattar att åka till gymmet på tidig morgon. Detta betyder såklart att ska jag träna på morgonen måste jag se till att ändå gå och lägga min i tid för att kunna fullfölja min träning på bästa sätt. Jag känner att det är väldigt skönt att ha träningen gjord för att kunna ta det lugnt och slappna av på kvällen, alternativt åka till gymmet för ytterligare ett pass den dagen.

Jag talar utifrån min egen erfarenhet när jag säger att jag under en ganska lång period nu provat ett nytt förhållningssätt när det kommer till morgonpassen. Under min tid på DS Personal Training gick vi igenom hur det kan vara ett alternativ att träna på morgonen innan frukost.


Varför träna innan frukost?

Låt oss säga att du vaknar upp tidigt en morgon för att åka till ditt planerade morgonpass. Du gör kanske i ordning din träningsväska för att sedan se till att få i dig en bra och rejäl frukost.

Snart efter frukost beger du dig till gymmet, låt säga 20 min efter att du ätit klart. 30 minuter efter avslutad frukost står du redo i gymmet för att sätta igång med ditt pass. Det som i detta fall är mindre gynnsamt för dig är att din magsäck försöker bearbeta maten du stoppat i dig, en process som kräver blodtillförsel. Detta betyder att när du inleder ditt pass har du alltså en något större blodansamling kring magpartiets inre organ som arbetar för fullt med att tillgodose kroppen energin vi fått i oss.

Så, vart är det vi vill ha blodet under passet? Jo ute i kroppen och i muskulaturen vi aktiverar. Det man kan göra, och som jag även skulle råda till för att underlätta och ha mer energi på passet innan frukost är att inta ett något stabilare kvällsmål kvällen innan.


Passar inte alla

Du ska självklart känna att det fortfarande går att genomföra ett riktigt bra och intensivt pass trots "tom" mage. Det jag starkt skulle rekommendera är att så fort du vaknar inta 10g (1 portion) BCAA för att upprätthålla bra aminosyranivåer i blodet innan du beger dig till gymmet på "tom" mage, för att sedan äta en bra måltid morgonpasset.

Jag lyfter detta som sagt som ett alternativ, där jag har hört från ett par individer att man känner sig väldigt matt och orkeslös. Det passar helt enkelt inte alla. Men ha gärna lite tålamod och ge det ett par pass för att se om det kan vara något för Dig. Jag var till en början inte helt bekväm med detta, men det är idag något jag tillämpar varje tidiga morgonpass. Testa gärna! Jag tror många av er blir överraskade över hur väl det kan fungera.

/"Dave"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar