http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 13 april 2014

Olimp till Italien, "Nonna" och nyfunna vänner



Eller ja, vi kan säga att Olimp och Olimp Live & Fight fick vara med på ett för mig betydelsefullt hörn i alla fall...

Det blev en otroligt lyckad resa med familjen till Italien. Det kan vara svårt att sammanställa en resa som denna då det helt enkelt är för många intryck och för mycket man vill få med. Huvudsyftet var egentligen, förutom att åka iväg tillsammans för att koppla av, att träffa "Nonna", Jessicas farmor. Det gjorde vi där vi i gränden satt en hel del och kommunicerade med farmor Teresa. Även om hon vistades i Sverige mellan 1960-1978 måste jag säga att hon idag 80 år gammal behärskar och kommer ihåg det svenska språket på ett imponerande sätt, vilket såklart underlättade för oss i just kommunikationen med henne.

Gatan som ofta står för stor del vistelsen när vi är i Italien

Underbar bild tycker jag, på Nonna och Jessica

Nova lärde sig cykla dessutom, riktigt kul!

Detta såg dock något annorlunda ut i kommunikationen med många andra. Men nu har vi alla, jag, Nova och Jessica kommit fram till att fattar man tycke för någon/några så ser man till att lösa det på något sätt ändå. Detta var fallet med ett par nyvunna vänner, dels Nonnas grannar som vi träffat tidigare men som vi nu kommit mycket närmare. Nova har hittat ett antal nya vänner där det går att se hur ord som "si", "no", "fragola" (jordgubb), "vienni" (kom), "andiamo" (nu går vi) och ett par andra ord tillsammans med kroppsspråk är mer än tillräckligt för att nå fram på ett väldigt framgångsrikt och intrycksfullt sätt. Man blir väldigt berörd som förälder att se en 10 årig nybliven vän till Nova brista ut i gråt när det var dags att ta farväl sista kvällen innan vår hemfärd.


För min egen del var det väldigt lustigt att, förutom de andra som gav väldigt fint intryck, finna en likasinnad inom kroppsbyggning och träning hos en av flickornas föräldrar och vänner till Nonnas granne. Michele bär på fina meriter där han för 15 år sedan tillhörde eliten i Italien inom Bodybuilding. Det var lätt att tyda hans intresse för ämnet där vi framförallt sista kvällen, både genom hans framgång i engelskan, min förståelse för italienskan och även genom en översättningsapp i telefonen lyckades komma fram till vad vi ville få fram. Fantastiskt hur det går att kommunicera, med hjälp de absolut främsta verktygen som jag anser är intresse och känslor :) Nu ser jag mycket fram emot nästa resa som kan bli relativt snart igen...

Men tills dess blir det åter till träningen och kampen mot målet till Men´s Physique 2015!

2 kommentarer:

  1. Hej David! Låter som att ni har haft en underbar resa :)
    Jag älskar att se bilder på italienska gator, hus och bakgårdar...det är nästan så att man kan känna doften utav Italien. Måste ju vara ödet att din frus farmors granne är en före detta bodybuilder?! :) Mvh Sandro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandro! Det var en mycket njutbar resa med familj och vänner på plats där i Italien. Kul att du gillar bilderna. Det är väldigt speciellt att komma till Italien, och just denna plarts som jag vet för Nova kommer att ge många fina minnen att se tillbaka till i vuxen ålder. Hon verkligen älskar att åka dit! Ödet eller inte :) Det var otroligt lustigt att det blev som det blev, med en mängd saker vi ville prata om :) Mvh David

      Radera