http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

fredag 4 april 2014

Definitinen avtar, men volymen tilltar...

Gatans som står för en av höjdpunkterna på denna resa, i alla fall för min fru, då marknaden slår upp tidig tisdag morgon

Att vikten stiger i kombination med hård träning och överskott i kosten är lite av en måttstock för att något händer. Min morgonvikt är nu ganska precis 90 kg vilket också är enligt plan, innan jag tillsammans med min fru Jessica och min dotter Nova under lördagen åker till Italien för att hälsa på Jessica farmor. Det har varit ett par månader hårt slit i gymmet varpå jag väljer, eller snarare prioriterar, att "vila" kroppen kommande vecka i Italien. Vi kommer att åka till en fantastisk liten by som heter Gattinara. Det fantastiska är att varje gång vi är där är det inte en enda turist i sikte. I Gattinara känns det som Italien är "bevarat" och att det även ger en chans att få uppleva den unika känslan av den charmiga kulturen och allt som innefattar denna. Ljuvligt helt enkelt!

Men för att återgå till ämnet träning känner många att det under dessa perioder av överskott är jobbigt att se, men framförallt känna kroppen förändras från det hårda fastare, till det mjukare och mindre definierade. Jag dock, upplever inte så stora problem i detta. Jag ser det som ett steg på vägen där jag vet att det är något jag måste göra för att möjliggöra det jag strävar mot. Det enda lilla dilemmat jag haft är att komma åt och rent visuellt se ökning i volym på biceps. Detta har gjort att jag lite mer frekvent börjat införa drop-set som jag känner blivit till något avgörande att bryta detta tråkiga mönster. Det magiska i detta är den träningsverken som infinner sig i samband med mer variation, som jag bara älskar. Även om träningsverken inte är någon avgörande faktor för framgång, så är ändå känslan ett mentalt kvitto på att jag gjort något bra.



Förändring

Jag kommer att göra ett par förändringar efter hemkomsten från Italien, som jag också ser mycket fram emot. Den största förändringen kommer innebära att jag i form av intervaller kommer att öka antalet träningstillfällen. Intervallerna kommer jag lägga in med fokus på muskeltillväxt men också för att upprätthålla en bra fettförbränning. Studier visar just på att just intervaller är positivt när du har som syfte att nå muskeltillväxt samt en ökad fett förbränning. Detta genom att du kommer förbättra syretransporten som i sin tur även leder till snabbare näringstillförsel till kroppens muskulatur. Bättre förutsättningar för muskeltillväxt kommer även kräva mer energi för kroppen att underhålla, som sedan kommer att gynna fettförbränningen...

Ytterligare förändring är att jag kommer gå över mycket med fokus på basövningar under ett par veckor. Jag försöker i och med dessa förändringar ta tillvara på det Gourgen delade med sig av under workshopen Muskeltillväxt med DS Personal Training.

Men nu ett par dagars vila med full fokus på familjen och vistelse i Italien! :)
 
/"Dave"

2 kommentarer:

  1. Jag säger som man säger i Italien, Forza David! :)
    Njut av det italienska köket, det underbara röda vinet, familjen och den fantastiska kulturen! En Italien resa är aldrig fel. //Sandro

    SvaraRadera
  2. Tack Sandro! :-) Vi har det riktigt bra här. Är försiktig med vinet och håller mig till en något sundare kost, vilket går jättebra att göra kopplat till det italienska köket :-) Det är familjen, Gattinara och Nonna i fokus varje gång vi är här :-)

    SvaraRadera