http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

tisdag 4 mars 2014

Pannkaksrecept från Tasty Health en del av Novas 6 års kalas!


Ett mycket givande och kännbart pass för baksida lår och triceps avslutade förra veckans träning. Under helgen som va, var det dock något annat som stod i fokus, nämligen min dotter Nova som på lördagen fyllde sex år :) Så, med andra ord en hel del kalasande helgen som passerade här hemma i Tumba.

Under lördagen var det familjen som kom och firade den lilla stjärnan och på söndagen var det hennes kompisar som kom för att uppvakta henne med paket, sång och lekar.

Sedan ett tag tillbaka har jag följt Kostdoktorn där jag tidigare på bloggen delade med mig av hur han arrangerade ett kalas där fokus var (förutom födelsedagsbarnet) en tårta gjord på vattenmelon. Otroligt inspirerande läsning, varpå jag valde att i så stor utsträckning som möjligt följa diskrimineringen av socker inblandat i kalaset. I samråd med Nova valde vi att göra en pannkakstårta där en av grunderna var bovetemjöl istället för vanligt vitt vetemjöl.

Receptet på pannkakorna har jag hämtat näst intill rakt av från en av mina största inspirationskällor Tasty Health där min Jessica stod för dekorationen/toppingen som såklart utgör ytterligare energi, och en massa fina antioxidanter. Enda undantaget i receptet är att jag använt mig av Olimps Whey Protein Complex. Mellan pannkakorna hade vi mosad banan, hallon, smällt choklad utan tillsatt socker och vaniljkvarg och lite kesella. Här går det självklart att använda din egen fantasi och tillsätta det som Du eller dina nära och kära uppskattar mest :)

Lite därför delar jag nedan enbart dela med mig näringsinnehåll enbart baserat på pannkakorna

 
2 dl (132 g) bovetemjöl
1 dl (30 g) Olimp Whey Protein Complex
1 tsk salt
2 msk stevia strö
3 ägg
6 dl valfri mjölk (jag använde mellanmjölk)
1 msk kokosolja

Helt enkelt, blanda alla ingredienser ovan i en bunke, vispa ihop och stek i stekpanna. Någon minut på varje sida :)

 

Näringsvärde per pannkaka (fördelat på 7 st):
166 kcal
17 g kolhydrater
11,6 g protein
5,6 g fett
1,4 g fiber

Jessica gjorde fruktspätt som jag ändå skulle säga kanske var det mest populära. Vad gällde pannkakorna såg det olika ut när det var dags att avsluta tårtätandet. På en del tallrikar var det helt rensat och på ett par andra vad det kvar. Men i det stora hela var det en mycket lyckad tillställning där vi heller inte hade den traditionsenliga fiskdammen. Istället hade vi dansstopp, varpå en skattjakt följde. Skattjakten var ledtrådar i form av lappar med ord dit barnen skulle gå där de efter den sista "ordledtråden" kom till en korg fylld med påsar utefter antalet barn. I påsarna fann de en gympapåse eller en plånbok tillsammans med en hårsnoddsklubba då det endast var tjejer på kalaset. Och inte menat då på att killar inte kan ha hårsnoddar :)

 
Nova var otroligt nöjd efter kalaset och förkarade att det var den bästa födelsedagen hon haft :) Hoppas det kan inspirera er att testa lite andra varianter på tilltugg till ditt barns kalas. Enligt mig är det redan i denna ålder, och även tidigare, vi lägger grunden till våra barns matkultur... Och glöm nu inte att titta närmare på Sanna Backmans fantastiska blogg Tasty Health! :)
 
/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar