http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 9 mars 2014

Core strength


Något av det  bästa inom min träning och nya inriktning inom fitness är just min utbildning till Internationellt Lic. Personlig Tränare. Innan jag utbildningen gick jag bland annat med ett problem som jag misstänker var tendinos/tendinit. Ett dilemma som gjorde det omöjligt för mig att träna biceps samt ett par andra moment riktade till andra muskelgrupper. Under utbildningen på DS Personal Training School fick vi lära oss just att träna "rätt"... Detaljer togs upp med mål att både kortsiktigt minimera risken för skador men även tänka lånsiktigt på hur vi ska fokusera på att skapa lånvarig hållbarhet. Jag kan inte säga säkert att det är tack vare detta, men under tiden som vi pratade och praktiserade detta blev min biceps lustigt nog väldigt mycket bättre bara med ett par enkla men ack så viktiga justeringar...

Många små ändringar ägde rum i många övningar varpå core utgjorde fokus i samtliga. Vår lärare Gourgen, som jag talat om tidigare, påtalade ett par gånger hur svårt det är att bli starkt i övrig muskulatur om du inte är stark i core. Det är små detaljer som dessa som kan vara avgörande för resultatet i styrkan och den eventuellt ökade belastningen som önskas. Men framförallt skapas det förutsättningar till en starkare kropp överlag, och ett allmänt bättre fysiskt välbefinnandet. Bara genom att uppmärksamma och tänka på dessa saker känner jag själv att det har gynnat mig i min egen träning.


Fötterna på bänken

Jag visar exempel nedan på olika utföranden av tricepspress, olika varianter som ger olika förutsättningar för att aktivera core och hålla denna intakt/stabil under övningen. Detta är alltså inte bara vid denna övning, utan vid t.ex bänkpress där jag också rekommenderar att ta upp fötterna på bänken.

Under hela genomförandet, försök att spänna...

...och trycka ner bålen/core i bänken.
 
 
Fötterna i golvet
 
Denna sista bild visar lite på hur lätt det kan vara att man lyfter bålen där core inte får vara lika aktiv under övningen. Ligger fokus på att du vill lyfta tyngre lämpar sig fötterna i golvet bättre. Går lätt att koppla till t.ex de som tynglyftning i bänkpress där ryggen ofta går likt en båge över bänken. Dock är mitt tips att absolut försöka tillämpa fötterna på bänken.
 

 
 
 
Andas och aktivera Diafragman
 
Så var det också det där med andningen... De två djupaste i bukmuskulaturen är Diafragman (stora andningsmuskeln) och Transversus abdominus. Den sistnämnda är den vi kan komma åt genom att just spänna core som jag tar upp i detta inlägg. Den förstnämnda aktiverar vi bäst och mest genom andningen. Det underskattas ofta, men Diafragman är absolut del i den explosiva fasen då vi vill pressa/få upp vikten.
 
Vid t.es stående tricepspress läggs fokus helt enkelt på att spänna core genom utförandet. Genom att göra detta (spänna core & andas) i samtliga övningar i din träning kommer du förhoppningsvis också känna av och komma i bättre kontakt med den muskel som "egentligen" ligger i fokus.
 
/"Dave"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar