http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

onsdag 1 januari 2014

Använder 2013 för att skapa 2014...

Runt omkring mig pratar folk om det gångna året. Många anser att det handlar om att blicka framåt och inte bakåt. Jag vill gärna vill förmedla min tanke att det absolut är viktigt att även blicka bakåt. Det finns såklart olika innebörd och tolkningar i detta talesättet att man ska "blicka framåt". Jag förstår varför man säger som man gör då det är lätt att blicka tillbaka på de motgångar som varit.

Oavsett vilka motgångar du kan tänkas ha mött under året får du inte glömma att också uppmärksamma de framgångar som varit...

Hur vi än ser på detta är det våra erfarenheter, det som varit, som formar framtiden och framtida beslut vi tar. Det finns alltid en bakomliggande anledning till varför vi agerar som vi gör, och jag menar på att detta är resultatet av det vi bär med oss i "ryggsäcken".

"Utveckling är kvalité", är ett par ord som jag tror att jag läste för första gången från Martin som har den otroligt inspirerande sidan Fitnessmat på facebook. Jag har sedan dess använt det ett antal gånger :) Utveckling kan komma från ögonblick som vi upplever behagliga och fina såväl som de ögonblick vi känner är de värsta tänkbara. David Samuyiwa, grundare och VD för DS Personal Training School är en av de mest inspirerande personer jag någonsin kommit i kontakt med. Han levererade under en föreläsning begreppet PMA (Positive Mental Attitude), och vikten att ha denna mentala inställning under såväl arbetet som personlig tränare, men även privat...

"...even if you´ve lost a loved one"
 
När mitt skrivadne ändå inbegriper DS tycker jag att det passar bra att ta upp de saker som för mig varit höjdpunkterna på 2013. Jag kommer låta familjen stå utanför denna lista då det ändå inte finns något som kan konkurrera med saker som berör det finaste jag har! Det skulle helt enkelt kräva ett eget inlägg, eller ett antal inlägg, för hur jag skulle vilja tacka min familj. Min bästa vän Joel samt hans familj är också personer som varit extremt betydelsefulla under det gånga året. Så jag kommer att ta upp fem punkter då jag inte riktigt vill göra detta inlägg allt för långt :)

 
5. Workshop med Anna och Sanna
 
 
Bara att träffa Anna och Sanna var i sig något jag ser som väldigt inspirerande. Anna med Protein Pow som jag skulle tro är världens främsta blogg med fokus på hälsosammare bakvanor och sedan Sanna Backman som har bloggen Tasty Health. Sannas blogg var nominerad och blev även finalist i tävlingen årets blogg på Fitnessgalan. Därav är jag säker på att Tasty Health är Sveriges största blogg just inom kategorin jag nämner ovan (hälsosammare bakvanor). Sedan att få möjlighet att i ett par timmar få baka tillsammans med de två och övriga deltagare under workshopen var självklart en upplevelse bara det. Ja, det var ju trots allt därför jag och mina vänner från DS var där ;)

Från denna dagen tar jag med mig massor av inspiration där ett av mina mål är att i min egen blogg under 2014 komma med både mer och bättre alternativa bakverk... :)

 
4. Sportkost

 
Enligt mig är denna utan tvekan den bästa sidan, både vad gäller priser men framförallt service. Jag skulle inte bli förvånad om det just nu är den störst växande sidan på marknaden i kategorin sidan befinner sig i!
 
Hur det än må vara... Jag befann mig en dag på jobbet när jag på rasten tog upp telefonen för att kika ett mail som jag tidigare under dagen såg var från Sportkost, en sida på nätet som jag handlade merparten av mina kosttillskott från. I mailet stod det att dom hade uppmärksammat min blogg samtidigt som de bad om tillåtelse att ha den som en av bloggarna på deras hemsida. Eftersom jag tidigare tvekade på sättet jag förde bloggen blev det lite av ett erkännande där jag med större självförtroende kunde fortsätta göra något jag gillar att göra, nämligen att skrivprocessen inspirera och förmedla kunskap till Er läsare.
Jag har recenserat ett antal produkter genom Sportkost och jag har även varit gästbloggare i deras egen blogg, Sportkostbloggen. Mycket populär blev "Hemgjord Snickers" som jag delade med mig receptet av där (förutom på min blogg då).

Självklart finns det massor att jobba på med bloggen, det är jag medveten om. Men jag vill ändå lyfta Sportkost som skapade en form av bekräftande känsla hos mig. Tack! :)

 
3. Toppade formen
 

Under året som gått har jag kommit allt närmare mig själv i min träning. Jag har varit mer noggrann än någonsin och jag kan se hur det då gav resultat. Jag tycker att jag tidigare testat på en hel del, både i träningen och med kosten för att se hur kroppen svarat. Det är väl i detta som jag känner att jag tagit ett steg längre... Mycket handlar att befästa kunskap, framförallt hur jag själv fungerar beroende på hur jag förhåller mig till saker som kost, sömn och träning. Utomstående faktorer för mitt resultat är helt klart den inspiration jag hittat på olika ställen. Mycket inspiration har jag hämtat från individer såsom Maria Mollstedt, Mauricio Del Toro, Therese Svedbom, Sanna BackmanNiklas Wadman, Martin "Fitnessmat" GustafssonLinda Illerstam m.fl... De tre förstnämnda av dessa är personer är atleter i Team Olimp Sweden. Olimp, ett företag i fitnessindustrin som absolut är del i varför jag tagit mig dit jag är idag. Personerna jag nämner ovan (och även många andra) är för mig alla förebilder på sitt sätt!

 
2. Fitness For Men
 




 
En riktigt häftig upplevelse att få vara del av något som detta. Jag vill gärna berätta lite om olika mål och drömmar som jag anser är viktiga att sätta upp...

I början på året satt jag och min fru Jessica och pratade om att det vore kul att sätta upp ett mål som kanske är lite för långt bort för att riktigt greppa tag i, men som man ändå tror på och som man ändå kan se någonstans i framtiden. Ni vet, på gränsen till realistiskt... :)  Detta mål var just att få vara med i en tidning riktat mot fitness. Jag försökte väl vara övertygande i det jag sa, men jag tror någonstans att både jag och min fru fnissade lite tyst för oss själv vid tanken på detta. Jag hade haft en del kontakt med David Samuyiwa redan innan PT utbildningen. Men en dag kom det lustiga och lite overkliga samtalet om att han ville att jag komma till Göteborg för att vara med när DS Personal Training skulle fotografera för tidningen Fitness For Men! Jag varken kunde eller ville tacka nej till detta... :)

Samtalet som tidigare under året ägt rum med min fru glömde jag lite bort. Detta tills ett par dagar innan fotograferingen då vi satt hemma i köket och helt enkelt hade en riktigt mysig samtalsstund. Jessica sa,
 
"Kommer du ihåg vad du pratade om förut, det där med att sätta upp mål?" 
 
Jag var faktiskt tvungen att tänka efter en ganska lång stund innan jag förstod vad hon menade. Men när jag väl greppade, och kom ihåg det vi pratade om ett par månader innan, upplevde jag en riktigt tillfredsställande känsla. Jag blev nog något stolt över att jag, utan att reflektera över det, tagit mig till det där nästan osannolika målet!
 
Så även om det känns långt borta, kan det ligga närmare än du tror...


 
1. DS Personal Training
 




 


 
Nu är det ju så att jag hade kunnat spalta ett par av ovannämnda saker här då de kan kopplas samman med DS. Jag är otrolig glad att jag tog beslutet att gå utbildningen här, och inte bara för att de dörrar som öppnats och de saker som hänt. Mest skulle jag säga att det är för gruppen människor jag fått möta här. När jag började komma in allt mer i fitness branschen samtalade jag lite med Sanna Backman, där hon frågade om det inte var härligt att vara bland som många stöttande personer. Jag kunde bara svara att det är helt underbart!
 
Under denna första plats som lyder DS Personal Training bakar jag även in Fitnessfestivalen! Vilken upplevelse och vilken energi... Inte menat på att det var full fart hela tiden, utan sättet energin disponerades på av samtliga i omgivningen, detta syftat till hela festivalområdet. Mitt intresse ligger till stor del inom fitness på samma sätt som Ditt största intresse kanske ligger någon annanstans. Att få vara på en plats med så många människor som brinner för samma sak är något jag är väldigt lycklig att fått uppleva :)

Samtliga jag träffat i inom företaget DS Trademark har för mig tillfört enbart positiv energi, inspiration och motivation. Bemötandet har varit extraordinärt där det är massor av personer som brinner för det dom gör. Jag skulle kunna skriva ner samtliga av er som jag kopplar till DS, men jag är säker på att ni vet vilka ni är. Så ett stort TACK till Er kära vänner!

 
Sammanfattningsvis
 
Här kommer det som jag tycker är så fint... Jag är medveten om händelser under 2013 som för mig varit helt underbara men även saker som inneburit mindre positiva känslor såväl som allt positivt jag nämnder i detta inlägg. Att vara medveten om detta kommer att göra det lättare för mig att ta tillvara på moment jag möjligtvis vill ändra på tillika förbättra!
 
Det har varit ett väldigt händelserikt år som för mig har öppnat dörrar för massor av nya möjligheter. Dessa möjligheter som kommit till mig kommer utgöra grunden för att skapa ett så bra 2014 som möjligt... Så vill jag såklart rikta ett stort tack till Er som väljer att gå in och ta del av det jag skriver här i bloggen. Ni är också del i att jag fått uppleva det jag nämner ovan, och genom det erbjudits möjligheter jag kanske annars inte hade fått. Jag hoppas kunna återgällda det genom att inspirera och motivera, dela med mig av vad jag anser kan komma att skapa steg i rätt riktning i hälsan för Dig... 
 
Kroppen vi lever i är trots allt den enda vi har, var rädd om den! 
 
/"Dave"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar