http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 29 september 2013

Så vare det där med testosteron...

Vilket för oss åter till Mr. & Mrs. Meatloaf!



För er som följer/gillar Inspired By Dave på facebook kanske ni noterade att jag häromdagen la upp en bild på hemlagad köttfärslimpa. Jag talade då även om att jag skulle följa upp med ett inlägg och förklara min tanke i valet av just nötfärs, där detta kommer att utgöra matlådor ett par dagar framöver...

En del av det jag läser i studier och forskning kring testosteron försöker jag följa och jobba med kopplat till min träning. Sedan finns det saker jag tar åt mig där jag själv försöker dra "logiska" slutsatser för att förhoppningsvis få uppleva positiva resultat. Jag skulle vilja att ni har det i åtanke när ni läser detta... Jag är trots allt bara en person som gillar att gräva ner mig i dessa saker. Med andra ord, jag har inget dokument där jag kan påvisa att jag är utbildad inom ämnet.

Däremot vet vi med säkerhet att testosteron påverkar proteinsyntesen, vilket återgår till det vi pratar om när vi pratar om muskeltillväxt. Testosteron är även nödvändigt för produktionen av röda blodkroppar vars uppgift är att transportera syre. Syret som tillförs i muskeln är vidare en avgörande faktor i både återhämtning och tillväxt, och vi kan då förstå vikten av en bra testosteronproduktion. Ytterligare en sak som noterats i en hälsosam testosteronproduktion är att du upprätthåller en bra förbränning.

Testosteron är till en början genetiskt bestämt. Produktionen av detta har sin början i hjärnan som sänder iväg ett hormon (LH, Luteiniserande hormon) som i sin tur stimulerar testiklarnas produktion av testosteron. I träningen kan vi använda oss av de moment som aktiverar stora muskelgrupper och stora delar av kroppen för att stimulera testosteronproduktionen. Men störst möjlighet till påverkan av detta hormon görs med största sannolikhet genom dieten. Under ett tidigare inlägg berättade jag om "Legday" och just hur man just genom träning av större muskelgrupper har möjlighet att stimulera kroppens testosteronproduktion. Och nu kommer som sagt ännu en detalj i mitt sätt att försöka skapa ett samarbete med detta hormon.

Dieten och näringstajmingen i detta står som en tilltänkt detalj för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Påminner att detta är dock bara ytterligare En av många detaljer. Byggstenen i testosteron är kolesterol, och det är därigenom man kan dra slutsatsen att en diet med mättade och fleromättade fetter stimulerar produktionen av testosteron. Något annat som talar för detta är att personer som har en större mängd av den viktigaste av androgener (testosteron) är de som äter animaliska produkter, dvs kött och mejeriprodukter. Nötter står även för en del av dessa fina fetter.
 
Och för att ta det ett steg längre kommer jag att tajma detta genom att ca 1 timme före passet inta 160 gram nötkött i form av köttfärslimpa. Jag har ännu inga belägg för hur snabbt kroppen svarar på intaget av kött, mejeriprodukter och nötter. Men min teori är att det går relativt fort då magsäcken är effektiv i sitt sätt att "arbeta ut" näringen från maten ut i kroppen. Det måhända att detta enskilda tillvägagångssätt är knappt märkbart så tror jag ändå på begreppet "många bäckar små", där till exempelvis sömnen står för en viktig del för att kroppen ska producera testosteron.

Vidare ser jag internet som ett mycket bra hjälpmedel när det kommer till utforskandet av många områden. Att läsa och ta reda på fakta är bra, men att även låta all läsning skapa teorier som i sin tur förhoppningsvis leder till framgång. Men oavsett om det blir till framgång eller ej blir det till en erfarenhet som kommer att vara del av mitt fortsatta tänk kring hur jag ska förhålla mig till detta ämne. Kopplat till det vill understryka att detta är ett sätt Jag kommer att arbeta på. Det kanske inte passar dig, och då tycker jag inte att du ska tillämpa det. Det finns massor av studier och forskning att luta sig tillbaka på, men jag anser också att det är otroligt viktigt att inta ett öppet sinne för olika omständigheter i vardagen som gör att just Du mår bra. Det finns en mängd saker att nämna kring detta hormon, och jag ser fram emot att skriva mer om det vid ett annat tillfälle...
 
Glöm inte att när du betar dig igenom olika texter du läser på nätet, gör det med en kritisk inställning!
 
/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar