http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 22 februari 2015

Slow Casein - Swedish Supplements





I mitt förra inlägg presenterade jag att jag fått förmånen att kliva in som atlet i Team Swedish Supplements. Självklart något väldigt inspirerande för mig och något som ger extra bränsle och drivkraft i min träning och min målsättning att kliva upp på scenen i Men´s Physique under detta 2015.

Så, förutom ett par andra produkter som jag testat tidigare fick jag chansen att testa en produkt som nyligen släppts av Swedish Supplements. Slow Casein heter denna produkt och jag passade på att ta hem både Päron/Vanilj och "Wild Strawberry". Jag har ännu inte provat Wild Strawberry då jag är på sluttampen på Päron/Vanilj burken.


Tanken med Casein

Så, vad är syftet med att använda Casein som tillskott och hur bör det användas? Går vi in och läser på produktbeskrivningar på olika märken av Casein produkter tar det inte lång tid innan vi kan tyda att det framförallt lämpar sig väldigt bra före sänggående. Jag skulle utifrån min kunskap och det jag tagit del av både genom samtal och läsning på diverse forum bekräfta att detta Slow Casein passar väldigt bra att inta just före sänggående, men det går också väldigt bra att ta som ett dagligt mellanmål. Önskar man ett långsammare upptag efter ett träningspass går det bra att använda även då. Jag väljer dock att efter träning använda mig av först BCAA för att sedan fylla på ytterligare med ett vassleprotein.

Värt att nämna tycker jag är hur casein arbetar i kroppen och utifrån detta tänka på hur man använder det. Många av oss känner till vassle och casein som två olika "former" av protein när det kommer till tillskott. Många vet likaså att vassle arbetar snabbare medan casein är mycket långsammare. Men det många kanske inte vet är att vassle främst är väldigt effektivt när det kommer till att stimulera muskelproteinsyntes medan casein är effektivt i sitt sätt att förhindra muskelproteinnedbrytning.

För att något kortfattat förklara lite närmare... Många av oss som tränar är ofta medvetna, och på ett eller annat sätt insatta i vikten av aminosyror i blodet, varför många också använder sig av aminosyror (BCAA och -eller EAA) i form av kosttillskott. Nivåerna av aminosyror sjunker vid olika tillfällen varpå det är extra viktigt att se till att få upp dessa igen, helt enkelt för att vi vill få mer gynnsamma resultat av vår träning. De olika tillfällena som jag talar om då dessa nivåer blir lägre är främst under/efter träning och när vi inte får i oss mat på ex antal timmar. Man talar om att kroppen kan upprätthålla bra, eller "okej" nivåer av aminosyror i blodet i upp till 7-8 timmar. När nivåerna av aminosyror sjunkit för mycket sker en nedbrytning som vi gärna inte välkomnar varpå dessa tillfällen på sikt kommer att påverka våra resultat av träning negativt.

Om vi då tänker efter... När går det oftast mest antal timmar utan att vi får i oss mat? Jo, som jag lite nämnde, under natten. Det stämmer att kroppen återhämtar sig nattetid där sömnen är grundläggande för att vi ska kunna ta oss an nästkommande dag på bästa tänkbara sätt. Men här kommer caseinet in på ett bra sätt med sin egenskap att förhindra den nedbrytning som kan ske när aminosyrenivåerna i blodet sjunker till det mindre önskvärda. Slow Casein gör alltså så att aminosyrorna i blodet upprätthålls på ett bra sätt. Jag har själv inte använt casein tidigare men har nu i och med mitt inträde i Swedish Supplements möjligheten att kunna använda detta. Jag är snart klar med burken päron/vanilj där jag har tagit en portion varje kväll innan sänggående. Det fina är att jag rent fysiskt verkligen tycker mig känna skillnad.

Och smaken då! 😊 Det märks att SS lägger stort fokus på sina produkter när det kommer till att ta fram smaker som verkligen tilltalar. Dessutom går det av detta Slow Casein göra en riktigt fin pudding genom att ta två rågade skopor, blanda med 2 dl vatten och ställ i kylen i 20-30 minuter. Denna pudding kommer jag att komma till en annan gång... ;-)

De smaker som finns är :

  • Gelato Cream
  • Heavenly Chocolate
  • Vinilla/Pear
  • Wild Strawberry



                                           /Dave

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar