http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 28 september 2014

Tryggare kan ingen vara...


Jag har en känsla av att det framöver kommer bli tätare rapporteringar och uppdateringar kring min satsning mot Men´s Physique nästa år, vilket är kul. Det har blivit ett par nivåer seriösare där saker gott enligt plan och att jag nu får mycket bättre förutsättningar för att nå största möjliga framgång. Jag känner att jag behöver dessa förutsättningar då jag kan vara väldigt självkritisk till min egen fysik, eller vi kan kalla det en medvetenhet om att jag har oerhört långt kvar. Långt kvar tills det att jag kommer till den "plats", där jag känner att jag är i så pass god form att jag kan kliva upp på scenen. Hur jag är rent fysiskt är "redo" eller ej är visserligen något som kommer att ske i dialog med min coach Law Shala.


THK - Tullinge Hälsokälla

Tryggheten jag känner kommer från många håll. Law Shala är en av dessa, men hur mycket än Law talar om för mig hur jag ska träna är den enskilt största avgörande faktorn en hel och kropp. Hel så till vida att den ska vara ett verktyg som tar mig till mitt mål. Därför vill jag här tala om att jag har inlett ett samarbete med Tullinge Hälsokälla där jag haft kontakt med en fantastisk person vid namn Anna Ericsson.

Anna driver THK sedan 2010 och är en entreprenör med förmåga att förmedla den kunskap hon besitter. Jag fick själv ta del av denna förmåga under en workshop som Anna höll tillsammans med Anthony "The Englishman", som också är del i verksamheten på THK. Så, varför jag kommit till denna punkt att kontakta THK för ett samarbete är dels för målet med min resa, men jag vill också lyfta verksamheten som bidrar med ett brett utbud kring hälsa vilket intresserar mig väldigt mycket.




"Mindset" för framgång

Jag är en individ som vill fokusera på det möjliga. Jag vill försöka sträva mot en konstruktiv tillvaro där energin läggs på hur jag ska ta mig till mitt mål snarare än det jag ska undvika. Så när det kommer till brister hos mig själv såväl som hos andra väljer jag att omformulera begreppet "brister" till "områden för utveckling". Jag tror väldigt mycket på detta mindset!

Tullinge Hälsokälla genomförde jag ett par tester där Anna fick kartlägga mitt rörelsemönster, där det både för henne och för mig blev väldigt tydligt att jag har många områden för utveckling. Då Anna är naprapat i grunden med fördjupning i idrottsmedicin och funktionell träning har jag stort förtroende för det hon gör. Men framförallt är det hennes intresse och pedagogiska approach som lyser igenom, vilket för mig är helt avgörande i mitt steg att ta kontakt med THK. Något annat mycket positivt är att vi delar tankar kring den mentala aspekten som vi båda finner stort intresse i. Åsikten vi delar är hur avgörande kopplingen mellan det psykiska och fysiska är, där en hälsosam fysisk kropp skapar förutsättningar till ett hälsosamt psykiskt och mentalt tillstånd. Nu säger jag att detta är våra "åsikter", trots att det finns en hel del forskning som backar upp dessa åsikter.


Nästa steg

Nästa steg är att vi helt enkelt har bokat upp en tid för uppföljning. Ni kommer få följa min resa tillsammans med THK och ta del av den utvekling som sker, ta del av alla områden för utveckling som jag har ;) Detta känns som en väldigt viktig del i det jag gör med THK, varpå ni även kommer att kunna följa min utveckling på deras hemsida www.tullingehalsokalla.se.

Jag hoppas allt fler kan få upp ögonen för det som sker på THK där jag tror väldigt mycket på att det finns något att hämta, oavsett vem du är. Med ett öppet sinne anser jag att man mottaglig för andras syn att jobba med kroppen. Man kan tillåta sig att påverkas allt mer när man ser de positiva effekter som visar sig med tiden. Och som vanligt, talar jag om att en av de viktigaste ingredienserna i det vi göra kopplat till träning och hälsa, är tålamod!

/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar