http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

onsdag 30 juli 2014

Hur hanterar du koffeinet?



Många av oss kaffeälskare, bland annat jag, försöker kanske tänka på hur mycket kaffe vi dricker om dagarna. Många som intar denna "försiktighetsåtgärd" vet ofta varför man gör så kopplat till de effekter som kan följa vid för stor konsumtion. Men för Er som kanske inte är bekanta med hur det kan påverka våra kroppar tänkte jag här lite snabbt ta upp detta ämne.


Risker och effekter

Många talar om koffein som en drog, med all rätt anser jag. Jag har själv varit en person som konsumerar kaffe och koffein mer än vad jag idag ser som lämpligt. Kaffedrickandet är ett beteende precis som allt annat vi gör i vardagen, där jag absolut kan koppla in beteenden som rökning och alkoholdrickande. För mycket av vad som helst leder till ohälsa...

Information går att hitta en hel del på nätet där jag i detta fall vänt mig till livsmedelsverkets hemsida. Likt all annan information på nätet gäller det att inta en kritisk inställning. Dels för att våra kroppar hanterar olika ämnen på ett unikt sätt (i detta fall koffein) men också för att det ofta även finns mörkertal och avvikelser både inom studier och forskning. Dock ser jag forskning och studier som bra riktlinjer att luta sig mot kopplat till alla möjliga områden.


Förgiftning, överdosering, rekommendationer...

Risken för förgiftning och överdosering genom olika livsmedel menar man på Livsmedelsverkets hemsida är mycket liten. Men återigen handlar det om varje enskild individs unika fysiska förutsättningar att hantera mängden intaget koffein. Rekommendationerna uppger man till maximalt 300 milligram koffein per dag. Om vi räknar detta i mängden kaffe så hamnar vi på omkring tre koppar, där en kopp motsvarar 1,5 dl. Jag tror att detta för många är en väldigt liten kopp, och samtidigt gör jag då kopplingen att många konsumerar bra mycket mer kaffe per dag än dessa totalt 4,5 dl. Men det är som sagt bara ett antagande från min sida, lite kopplat till mina egna erfarenheter, dels kring mitt eget tidigare drickande men också med hänsyn till hur min omgivning konsumerat kaffe. Jag tror att många känner igen sig.


Symptom

Det jag själv intresserar mig för är vilka effekter det har på mig, min träning. Men det finns självklart andra aspekter där vi talar om det allmänna välbefinnandet som faktiskt är grund till hur man kommer att ta sig an såväl träning som den dagliga tillvaron.

De symptom som kan visa sig i och med för stor konsumtion är bl.a magont, illamående, diarré. Ja, magbesvär överlag. Och eftersom koffein är något beroendeframkallande så är huvudvärk också något vanligt, framförallt när man inte får i sig den mängden koffein som kroppen vant sig vid. Ytterligare något om jag tror många känner till är hjärtklappning men också sömnbesvär som kan uppstå, framförallt när man tar den där koppen/kopparna kaffe något för sent på kvällen. Andra symptom som jag skulle mena på är något mer ovanliga är ångest, yrsel och oro.

Sedan kommer vi till något som gjort att jag tänkt till kring min egen konsumtion, och detta är utsöndring av ämnet kortisol. Koffein har liksom socker och tobak en tendens att trigga igång det sympatiska nervsystemet vilket i sin tur höjer nivåerna kortisol i kroppen. Kortisol har flera funktioner, där kortisolnivåer utöver det önskvärda under en lång tid (som ofta kommer i och med överkonsumtion av kaffe) kommer att påverka tillväxthormoner och andra hormoner som ansvarar för reparerande och uppbyggande processer i kroppen. Följden blir då som väntat att kroppen börjar brytas ner i takt med att immunförsvaret där även kronisk stress kan uppstå. Kronisk stress kommer att föra dig närmare sjukdomstillstånd och en mer begränsad tid på denna jord.

Tankar

Jag är medveten att det sistnämnda kan låta drastiskt och det är inte enbart koffeinet som tar oss dit. Men jag vill ändå ge en fingervisning på att det är en del av många faktorer som leder till ohälsa, där jag själv verkligen fått kämpa för att begränsa min egen konsumtion av kaffe. För mig blir det idag ca tre koppar kaffe, ibland någon kopp mer och ibland till och med någon kopp mindre. Det händer att jag dricker kalorifria drycker såsom Celsius och Nutraminos "Heat", men då tar jag inte den där koppen kaffe som jag annars hade tagit.

Jag försöker göra vad jag kan för att eliminera så många vägar som möjligt ledande mot ohälsa, där detta är en av många vägar. Kanske kan det få även dig att tänka lite kring hur du hanterar ditt koffein, men också även hur du handskas med socker och tobak som också är en faktor i det riskfyllda jag talar om ovan.

"Dave"

1 kommentar: