http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

måndag 9 september 2013

Yrken för personlig utveckling




Just nu hemma för att kurera mig, och även dottern, från en dunderförkylning går det inte att komma ifrån tankarna att det snart är dags att inleda nästa steg. Steget innanför dörrarna på DS Personal Training School och återigen sammanfoga mina erfarenheter och även kunskap med en utbildning. Återigen säger jag för att det inte är så länge sedan jag avslutade 3,5 års studier på högskolan. På Södertörns högskola fick jag tillämpa mina (ca) 10 års erfarenhet av arbete främst med barn i behov av särskilt stöd och föra samman dessa med en mycket nyttig Lärarutbildning. Om jag ansåg mig innan utbildningen klara av mitt yrke på ett bra sätt måste jag säga att jag nu gör det med ett mycket större självförtroende och med större kunskap. Ett ökat självförtroende tillsammans med ökad kunskap ger mig också bättre förutsättningar att påverka.
 
 
 
Lyckligt lottad

Jag ser rollen som personlig tränare och även kostrådgivare som ett av de mest personlighetsutvecklande yrken i branschen. Ett annat är just det jag idag arbetar med. Möjligheten  att utvecklas som person där mötet mellan två personer grundar sig i förståelse inför den andra. Det pedagogiska arbetet där vi utbildar barn i behov av särskilt stöd anser jag har gett mig en chans att på ett bättre sätt kunna sätta mig in i andra personers livsstil. Detta hoppas jag även kunna nyttja i processen att bidra med den hjälp så snart den efterfrågats. Bilden illusterar på ett mycket bra sätt tycker jag hur det verkligen är, att ju längre vi väntar med att efterfråga hjälp desto svårare blir det att ta tag i... Jag menar på att det är precis samma sak för människor som fastnat i ett ohälsosamt leverne!

 
Som pedagog handlar mitt sätt att arbeta mycket om motivation och se vad som fungerar för den enskilda individen. För att nå fram till en elevgrupp jag arbetar med handlar det mycket om positiv förstärkning. Förstärkare i detta fall är ofta väldigt kortsiktiga och kan bestå av både ätbara saker såväl som att möjliggöra lite tid med en leksak. I bästa fall, vilket också är målet, är det en verbal förstärkare som, "Bra jobbat!" eller "Snyggt!". Förstärkaren ges till eleven direkt efter att denna utfört det moment som önskats av pedagogen. För att göra en liknelse kan vi ta det faktum att förstärkare hela tiden finns runt omkring oss i vardagen. Min förstärkare att gå till jobbet är att jag får lön i slutet av månaden, och förstärkaren i min träning är progression i både det fysiska och psykiska tillståndet... Ni kan här förstå olikheterna hos människor i förmågan att se långsiktiga och kortsiktiga mål/förstärkare.

Den pedagogiska utbildningen tillika förhållningssätt är jag övertygad kommer fungera utmärkt att kombinera med utbildningen på DS Personal Training School!
 
/"Dave"

2 kommentarer:

  1. Mycket inspirerande läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Linda! Jag tycker det är intressant, men framförallt fascinerande hur avgörande den mentala biten är när det kommer till hälsa. Med den mentala biten syftar jag till just motivation som för många personer kan se helt olika ut... Tack igen för positiv respons! :)

      Radera