http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

lördag 7 september 2013

Bumpy road...


Möt tendinos

För cirka två månader sedan kunde jag ana en annorlunda känsla i min vänstra biceps, framförallt i gymmet men även i relativt enkla vardagsmoment där det allt oftare högg till ner mot fästet på biceps. Jag tänkte nog inte så mycket på det, men med tiden och ju mer jag belastade tilltog det mer tills det en dag då det helt enkelt gjorde för ont för att göra övningar med fokus på biceps.

Lite tur i oturen så jobbar Robin nere på gymmet där jag tränar som blivit lite av en vän där. Robin ger samtidigt en stor dos inspiration i min träning och är även ett oersättligt bollplank, mycket på grund av hans kunskaper inom ämnet plus att han själv har erfarenhet av att stå på scen. Ytterligare orsaker till att jag uppskattar honom är att han befinner sig i en strikt kroppsbyggarkultur som jag själv är inne i just nu plus att jag har turen att han är Leg. Medicinsk Massageterapeut. När jag nämnde min smärta i biceps kunde han ganska snabbt ana vad det rörde sig om, och han misstänker just tendinos. Detta är en typisk överbelastningsskada, och man tror smärtan uppstår genom en inflammation i senan, samt att det även kan vara en cellförändring i kärl/nervinväxt i senan.



Rehab

Väl till pass har jag även material från DS Personal Training School där jag kan läsa att man rekommenderar värmebehandling, kylbehandling och massage. Robin gav mig tips om att använda mig av excentriska övningar för biceps, dvs att jag arbetar och håller emot under "nedgång" för att sedan hjälpa armen och vikten upp. Och upprepa...



Tendinos har ofta ett långvarigt smärttillstånd. Och hur segt det än är så känner jag att det blir bättre och bättre, och det har jag mycket att tacka Robin för som backar upp mig på ett riktigt bra sätt i detta!

Förutom att det verkligen inte går att fokusera på koncentrisk träning i mina bicepspass går saker enligt planerat. Biceps aktiveras och får som jag sagt tidigare en hel del uppmärksamhet under ryggpassen, samt att denna "beach muskel" får ta del i många andra moment. Dock så kommer jag lite längre fram ta vila från gymmet under en två veckors period för att förhoppningsvis låta denna tendinos försvinna för gott. Även det ett gott råd från Robin!

Ha det bra vänner, kämpa på och låt andra inspireras och motiveras av Er träning, oavsett hur den ser ut!

/"Dave"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar