http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 1 september 2013

Ringar på vattet


Ett av de mest inspirerande och givande samtalen för mig ägde rum häromdagen hos min goda vän Joel. Jag hade i vanlig ordning med mig en matlåda som jag satte mig ner för att äta. Joel satte på kaffe, och slog sig ner för att göra mig sällskap. Det är nu ett tag sedan jag började vägleda och finnas till hands för honom i arbetet mot än hälsosammare livsstil, där även hans Linda också är en person som följt med på denna resa.

Det är en långsiktig resa där jag idag skulle jag säga att Joel har kommit till en avgörande punkt. Fokus har legat på en sund kosthållning med inslag av träning som fört honom till ett av delmålen i en ökad livskvalitet. Mycket har handlat om inspiration och motivation där min vägleding för både Linda och Joel har skapat ett intresse att öka kunskapen inom ämnet. Det går inte att fuska sig till rätta. Kroppen mår helt enkelt inte bättre än det du matar den med...


Inspiratörer

Bortsätt från det egna intresset att skapa en sundare livsstil och må bättre finns det andra fantastiska saker i det många av er kämpar mot. Det fina är att ni alla som kämpar är inspiratörer för Er omgivning! Oavsett om det är medveten handling eller ej så delar ni med er av era framgångar och låter folk runt omkring er se detta. Så även i detta fall när det kommer till Joel och Linda.

Joel har en granne vid namn Jonas, som länge velat uppta träningen. Mycket just för att känna sig piggare och för att på ett bättre sätt orka med vardagens alla aktiviteter med både familj och arbete. Det var precis i denna riktning samtalet ledde där Joel började "skryta" om Jonas och hans början på en resa han inte kommer att ångra. I detta fall är Joel inspiratören där Jonas på nära håll tagit del av de framsteg som gjorts.

Jonas krigar på i axelpressen!

Ett tag in i samtalet kring Jonas och hans fina sätt att ta sig an detta knackar det på dörren. In kommer just Jonas, men en riktigt sliten Jonas. Ont i kroppen efter de senaste dagarnas träning, men som han själv beskrev det, ont på ett skönt sätt. Vid denna smärta som för många kan vara något av en ny känsla är det viktigt att inte sätta sig och vänta på att det onda går över. I detta fall rekommenderade jag Jonas, de dagar han inte tränar, till aktiv vila i form av promenader för att hålla igång cirkulationen i kroppen.

Joel är absolut en avgörande del i att Jonas tagit steget över tröskelns till gymmet som låter honom få chans att uppleva den mentala känslan av att må bättre och den fysiska känslan av att vara starkare och orka mer. Och med tiden kommer Jonas mer och mer få erfara kvalitativ tid, oavsett vad han gör.

Jag tänker avsluta detta inlägg med att jag i skrivande stund (i morse) mottog jag ett sms från Joel som löd, "Ska gå med Jonas till gymmet nu". Riktigt starkt av dig Jonas! Du har redan tagit dig igenom den svåraste biten...


/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar