http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

torsdag 1 augusti 2013

Går du på "fett-diet"? Kanske dags att tänka om...



Under morgonens nyheter på TV 4 visades ett kort inlägg om precis det jag under en tid varit ganska kritisk till. Ett inlägg där man hänvisade till hur forskning visar på "fett dieter" och dess påverkan. Det som togs upp var att en kosthållning som innehåller mycket fett orsakar skador på blodkärlen och kan ge hjärt -och kärlsjukdomar.

Jag är ingen expert inom området men jag anser att jag är relativt påläst i det jag pratar om. Mycket av det jag läser och tar del av kopplar jag till min träning och det mål jag har i detta. Transporten av näring är helt avgörande när det kommer till det jag kämpar för. Och det man talar om när det kommer till dessa fett dieter är den skadliga och ökade mängden blodfetter i blodkärlen. Som jag har nämnt tidigare strävar kroppen efter en bra balans och i detta fall ett bra och hälsosamt flyt i blodkärlen. En högre mängd blodfetter gör att det svårare och trögare för blodet att ta sig igenom och förse kroppen med näring.
 
 
Högt blodtryck

För er som undrar just vad ett högt blodtryck (hypertoni) innebär kan detta skapas av bland annat ovannämnda förhållningssätt till kosten. Blodtrycket är ett mått på hur mycket hjärtat måste dra ihop sig samt hur stort motståndet är ute i kroppens kärl. Och just med tanke på att blodet är det som transporterar näring ut i kroppens alla celler är det av väldigt stor vikt att detta fungerar på ett bra sätt.

Som jag skrev kan kosthållningen enligt forskning vara orsak till att det blir mer trögflytande för blodet att komma fram i kärlen. Detta gör då att hjärtat får arbeta allt hårdare vilket i sin tur gör att trycket från hjärtat kan bli så pass högt att det skadar kärlen. Åderförkalkning är ytterligare en följd av ett för högt blodtryck... En stillasittande livsstil och rökning och alkohol är även det orsaker till högt blodtryck och dess följder.
 
Bild hämtad från o.cotot.com (COtoT Hälsa) och illustrerar på ett bra sätt hur det kan se ut
när det flyter på bra (bild till vänster), men även hur det kan se ut vid högt blodtryck.

De mest destruktiva konsekvenserna vid högt blodtryck är stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursvikt. Hjärtinfarkt kan förklaras som att hjärtat "svälter" och dör då blodet inte kan ta sig igenom artärerna i hjärtmuskeln.
 
Risken för högt blodtryck och dess konsekvenser ökar med åldern varpå jag gärna rekommenderar er att ligga steget före. Det främsta sättet att arbete förebyggande anser jag, men framförallt läkare och andra kunniga inom området, är regelbunden motion/rörelse. Och jag vill förtydliga att detta handlar inte om att elit satsa och klara milen på under 45 minuter. Är det så att du dagligen tar dig ut på promenader så har du kommit en bra bit redan där. Avsätt gärna tid för motion/rörelse, även om ni anser att ni har ett "rörligt" arbete.
 
Nu menar jag inte att ni ska ta bort fett helt från maten, utan jag rekommenderar att ni som går efter en diet/kosthållning som riktar in sig på mer fett, att se över denna och istället använda fett i kosten med måtta. Fett är bra för kroppen och använder vi det på rätt sätt är det till stor hjälp...
/"Dave"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar