http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 12 maj 2013

Jordnöt och vaniljbollar




Häromkvällen stod jag och provade lite och kom fram till dessa godsaker. Helt ok att ta som mellanmål, eller rent av som lite kvällsmys. Jag känner att det blev en ordentligt lyckad variant av bollar. När det kommer till olika former av nötter som innehåller bra fetter, men även de fetare köttprodukterna är dessa bra eftersom det stimulerar naturliga testosteronproduktionen i kroppen. Testosteron är bra för många saker, bland annat ger det kroppen bättre förutsättningar till ökad muskelmassa, men har även en effekt att öka kroppens förbränningen. Jag kommer inom kort göra ett inlägg om detta intressanta och nödvändiga hormon.

Nu till jordnöt och vanilj bollarna, det du behöver är:

8 st dadlar
2 dl (ca 100g) jordnötter (jag hade saltade)
2 msk jordnötssmör
30 g (1 dl) valfritt vaniljproteinpulver
3 tsk kakao
1 msk stevia
Vatten
Riven kokos (om du önskar)
  1. Häll i dadlarna i en mixer och mixa ordenligt (varför jag väljer att ta dadlarna separat först är för att det i min mixer annars bildar stora klumpar som är svåra att mixa sönder).
  2. Häll sedan resten av ingredienserna och och mixa samman till en smet.
  3. Vatten behöver du för att det ska bli en smet lagom kladdig att rulla bollar på.
  4. Rulla bollarna i kokos om det är så att du önskar detta. Det går annars jättebra att äta dem som de är efter att du rullat dom.

Näringsvärde per boll (15 mindre bollar):

72 kcal
4,8 g protein
4,1 g kolhydrater
3,8 g fett



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar