http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

fredag 10 maj 2013

Exercise carbs (Träningskolhydrater)


Dagens pass blev 60 minuter på cykeln. Och ja...jag utförde passet inne på gymmet, trots den strålande solen utanför. Många tycker att det är helt underbart nu när värmen slagit till och man kan hoppa på cykeln eller dra på sig löparskorna och sticka ut i spåret. Jag är inte riktigt sån har jag märkt. Jag har testat de ovannämnda varianterna men finner ändå miljön inne på gymmet mest tilltalande, av någon anledning, jag vet inte varför. Jag är ändå glad att jag har en plats där jag tycker det är roligt att utföra mina pass, oavsett om det är styrka eller förbränning.

Jag har nämnt det tidigare i min blogg, att med tanke på bibehållen muskelmassa och för att låta proteinsynesen ske under bästa förutsättningar så försökar jag alltid köra mina pass på cykeln dagen efter vilodag. Sätter jag mig på cykeln dagen efter ett hårt styrkepass kommer jag att störa proteinsynetsen vilket leder till mindre chans till maximal ökning av muskelmassa. Jag anser väl att detta är att gå till det extrema, då jag menar på att det är helt ok med ett förbränningspass dagen efter styrka. Du kommer att öka muskelmassa ändå... Jag talar ur ett perspektiv för maximal effekt!

Så ingen anledning till oro om ni gjort tvärtemot vad jag rekommenderar. Men det tåls ändå att ha i åtanke.

Inlägget nedan är en intressant artikel hämtad från iForm som jag tycker är en bra sida för att inhämta kunskap kring kost, träning och hälsa. Sittandes på cykeln på gymmet idag stötte jag på denna som handlar!


Om du äter för lite kolhydrater riskerar du att det går ut över din träningsenergi.

E-carbs - hemligheten bakom succéen


Lär dig logiken bakom e-carb-metoden.
    
Omelett till frukost och lax med broccoli till lunch. Det är jättesund och smal kost under millenniets första årtionde. Och 2012 går det helt i linje med den senaste forskningen som säger att den innehåller få kolhydrater från bröd, spannmål, gryn, ris, frukt och pasta, som i stora mängder kan vara fettbildande och ge instabilt blodsocker, som kan orsaka livsstilssjukdomar.

Men, men, men ... för kvinnor som tränar mycket kan en sådan kost vara en stor utmaning. När man lever på ett fåtal kolhydrater går det för de flesta ut över lusten och energin att träna.


Trötta ben och dåligt humör

Benen känns tunga och slöa och humöret sjunker. Kroppen saknar helt enkelt kolhydraterna som har en enastående förmåga att ge snabb och effektiv energi till arbetande muskler. När kroppen tvingas arbeta utan kolhydrater och i stället måste använda fett som bränsle kostar det cirka 5 procent extra syre och det kan märkas på krafterna.

Som tur är kan detta kolhydratdilemma lösas. I FORMs kost- och träningsexpert Martin Kreutzer har utvecklat en helt ny metod, nämligen Exercise Carbs (eller träningskolhydrater). Metoden handlar om att äta kolhydrater när de gör nytta för din energi och att undvika dem när de är mindre bra för din vikt och hälsa.


Hemligheten stavas tajming

– Hemligheten är att tajma kolhydraterna på rätt sätt. Kvinnor som tränar behöver kolhydrater för att få optimal energi att göra en insats, men de ska ätas i samband med träning. Om man gör det kommer kolhydraterna att förbrännas och påverkar därför inte blodsockret negativt, berättar Martin Kreutzer.

Han betonar dock att träning inte ger kvinnor carte blanche att äta kolhydrater hela tiden.

– Kolhydrater kan också vara fettbildande och dåligt för blodsockret i en kropp som tränar mycket – om de äts lång tid innan de kommer att förbrännas under träning. Därför är det viktigt att också kvinnor som tränar är försiktiga med kolhydrater när de INTE tränar, säger han.

Källa:  iform.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar