http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

fredag 3 augusti 2012

Kvällsläsning

Jag har under kvällen med OS i bakgrunden, suttit och läst lite ur dessa tidningar och fastnade lite på en sida som jag tyckte var väldigt logiskt, men dock så intressant läsning. Jag skriver rakt av vad som står i denna tidning som är Kroppsnytt. En riktigt bra tidning som ibland finns tillgänglig på gymmet där jag tränar, den finns förövrigt gratis för de som tränar där.


 

 

 

Varför har det blivit så svårt att äta rätt?

Tillsammans med sömn så är vad du äter den största faktorn till hur hälsosam du är, inte träning, inte kosttillskott, utan sömn och kost. Varför är det så svårt att veta vad man ska äta? Djuren har inte de här problemen och v människor brukade inte ha den heller.


Så hur kommer det sig att vi helt plötsligt inte längre vet vad som är nyttigt för oss att äta?

En av anledningarna kan vara att en stor del av det som säljs som mat idag inte är riktig mat. När man går igenom mataffären idag så finns det gott om "ätbara liknande substanser" och mindre gott om riktig mat. Vi har blivit övertygade om att maten som naturen förser oss med är otillräcklig och behöver förändras. Vi vill ha fettfri mat, vi demoniserar kolhydrater, vi dissikerar maten och sätter ihop den på de mest onaturliga sätt. Vilket leder till att vi ser till att vi aldrig äter något som på något sätt påminner om den mat som kroppen känner igen.


Här följer en kort lista med riktlinjer för vad som är riktig mat

Mat växer och dör, det är inte skapat av människan. Mat ruttnar, vissnar och blir rent generellt osmakligt, typiskt är också att det går relativt fort. Mat behöver inte erkännande av någon kändis för att vara mat. Mat gör inga hälsopåståenden.


Källa: Kroppsnytt





Jag skulle i samband med denna läsning vilja tipsa Er om att titta under rubriken "ingredienser" på förpackningen när ni handlar. Ska ni köpa de billigare kidneybönorna i hyllan på Willys av märket Eldorado så kommer ni handla en produkt som är utfylld mer socker. Tittar ni istället på Zetas förpackning, som förövrigt bara är några kronor dyrare, kommer ni se att denna ingrediens inte är aktuell.

Vidare till kycklingfilé... Handlar ni på ICA och har som avsikt att hitta en billigare variant så kommer ni även där få "extra tillsatt socker", och dessutom en mindre procent kyckling.

Så jag råder Er att se över det ni handlar och försök uppmärksamma vad det egentligen innehåller. Jag lovar, det kommer både smaka bättre och i längden vara till stor vinst för din kropp!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar