http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

fredag 3 augusti 2012

Frukost tips

 

Ett väldigt enkelt och proteinrikt frukosttips


Vad vi stoppar i oss under hela dagen och kvällen är avgörande för hur, och vad kroppen har för hjälpmedel att jobba med under natten för att reparera och återhämta sig. Under natten är det (oftast) även den längsta perioden/stunden som går, då kroppen inte får mat i sig och heller då ingen påfyllning att "arbeta" med. Därför är det av stor vikt vad vi äter till frukost och det är ofta därför man talar om att frukosten är dagens viktigaste måltid.

Ett väldigt enkelt tips är att istället för youghurt (och eventuella smaksatta sådana) använda Kvarg eller Kesella. Jag använder ofta Valios laktosfria "mat & bak kvarg". Laktosfri dels för att jag själv är laktoskänslig men även för att laktos är ett mjölksocker som kroppen inte är i behov av. Burken är på 250 g och  jag brukar använda mig av 150-200 g till varje portion. Detta häller jag lite mjölk eller vatten i och rör om tills jag får en youghurt liknande konsistens. Sedan blandar jag i lite bär eller frukt och strör en matsked nötter över. Ytterligare en favorit ingrediens är kanel som jag ofta använder. Förutom att kanel är riktigt gott så gynnar denna även blodsockerregleringen och insulinkänsligheten. Får tacka vår fina vän Sara som kom med den informationen!






Väldigt enkel och effektiv frukost. Fungerar även
jättebra som mellanmål eller kvällsmål.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar