http://inspiredbydave.blogspot.se/search/label/Om%20mig

söndag 5 maj 2013

Proteinrik glutenfri frukostfralla




Det fungerar verkligen!


Då jag efter en sjukperiod körde första passet på tio dagar igår bränner det riktigt fint i bröst och biceps idag. Eftersom jag inte haft aptit eller fått behålla det lilla jag fått i mig har det under de sista av dessa dagar blivit en mer kolhydratsinriktad kost. Helt enkelt började jag så för vikten av att överhuvudtaget få i mig något. Det känns hur kroppen påverkas av detta och jag känner mig inte alls lika "tight" i kroppen. Så nu när jag mår bra måste jag se till att styra upp och återgå till det förhållningssätt som tidigare fungerat.

När jag varit hemma och när aptiten började återkomma testade jag ännu ett recept från Sanna Backmans blogg Tasty Health. Denna gången är det en frukostfralla med en ökad mängd protein. Ja det går att få till en sån, en riktig drömfralla!

Den är riktigt enkel och kräver ingen jäsning. Dock så är det ett par saker som krävs att du har hemma. Jag har tidigare kunnat ersätta delar av recept med eget som jag har hemma, men börjar se ett mönster att det är bäst att se till att ha sakerna hemma. Det blir ofta bäst att följa det som står, i alla fall när man inte gjort det specifika receptet förut. När jag väl har gjort det en eller två gånger kan jag lättare se hur och om jag vill justera något. Sanna nämner att detta bröd är mer kompakt än vanligt bröd som innehåller vetemjöl, och detta leder till att det inte håller sig/smakar färskt lika länge. Jag kan bara hålla med henne. Det smakade, som allt annat bröd, bäst när det var nybakat.

Detta bröd finns på Sannas blog i två versioner och jag valde att göra den första som innefattar havre och linfrön. Nedan följer recept samt tillvägagångssätt hämtat direkt sannas blog:

(Det blir av detta recept fyra stycken frallor)

Havre & linfröfralla (med sesamfrön)


2,5 dl havregryn (glutenfria) malt till ett mjöl
0,5 dl hela havregryn
2 msk rismjöl
1,5 dl naturellt vassleproteinpulver
250g lättkesella
1 tsk malda brödkryddor
1/2 msk hela linfrön
1,25 tsk bakpulver
1 krm bikarbonat
1/4 tsk salt
sesamfrön på toppen
 
 
1. Sätt ugnen på 180 C.
2. Blanda alla ingredienserna i en bunke. Smeten blir ganska kletig. Forma till 4 lika stora bullar och lägg på en bakplåt klädd med bakplåtspapper.
3. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter eller tills de fått en gyllenbrun yta. Jag ökade på till 200 C efter 12 minuter och gräddade i ytterligare 2-3 minuter för att de skulle få färg. Vänd på dem och knacka på botten, låter de "ihåliga" är de klara.
4. Låt svalna på galler och ät med valfritt pålägg.
Jag blev riktigt överraskad över hur goda dom blev. Så tycker du om frallor liksom jag, men känner att du istället vill skapa en mer proteinrik version tycker jag du ska testa dessa! Vill du även kika på den andra versionen är det bara att göra så här.
 
 
 
Näringsvärde per fralla (4 st) är:
220 kcal
21g protein
23,5 g kolhydrater
2 g fett


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar